I stiv arm af Elmore Leonard

Oprettet: 25.05.2004 - 08:38

Bog: "I stiv arm" af Elmore Leonard

Kriminalroman. Historien om eks-gangsteren Harry, der bliver kidnappet af en bande ågerkarle og tidligere straffefanger, der tror han er rigere end han virkelig er

Elmore Leonard
2004
Århus : Klim

Lån bogen på

Selvstændig fortsættelse af "Pronto". Bookmakeren Harry Arno er tilbage i Miami, hvor han lige skal inddrive noget spillegæld. Til det job hyrer han puertoricaneren Bobby. Det skulle han aldrig have gjort. Det er Elmore Leonard i fineste form.

Elmore Leonard skriver nok genrens (og branchens) bedste dialoger, derfor er hans romaner vel så ofte blevet filmatiseret. Sproget er stramt, præcist; karaktererne er de kendte, let tragikomiske Danny deVito-agtige; her er hele udvalget af de allerbedste krimi-klicheer, og de virker! Hvor er det dog vidunderligt, når en krimi er fremragende oversat. At kunne overføre en genres helt specielle sprogtone uden at vakle en eneste gang - dét er et håndværk, jeg kun kan ta' hatten af for! Stemningen i fortællingen er netop så 'cool', som den skal være.

Denne roman er en fortsættelse af "Pronto" fra -95 og udkom på engelsk tilbage i 1995. Her møder vi igen den gamle bookmaker Harry Arno og politimanden Raylan Givens, én af den slags politimænd, der kører fangetransport alene og går med cowboystøvler og hat. Det lægges der mærke til i Miamis mere specielle kvarterer.

Harry skal lige have kradset noget spillegæld ind, før han trækker sig tilbage. Til det job hyrer han Bobby Dio, puertoricansk og temmelig ensporet. Det er bare en dårlig ide, for nu går det helt galt. Skyldneren, en afdanket ubestemmelig fryns, Chip Ganz, og Bobby beslutter at kidnappe Harry. De har nemlig hørt, det er en vandtæt metode til at score kassen. En del foregår omkring Chips mors hus, en forfalden Miami Beach-rigmandsvilla. Den meget amerikanske dessert Jell-O spiller en vis rolle som vigtig rekvisit. Og en smuk pige, den synske pastor Dawn Navarro, har også sin helt egen plads i historien.

Denne forfatter bærer en sproglig arv videre, fra Hemingway, fra Dashiel Hammett og Raymond Chandler, og han er et godt bevis på, at det er i krimigenren, vi i disse år finder nogle af de bedste samfundsbilleder.

Oversat af Søren K. Barsøe. Klim, 2004. 236 sider. Kr. 289,-