I skyggen af jernkorset af Jens Fjelde

Oprettet: 25.05.2004 - 08:38

Bog: "I skyggen af jernkorset" af Jens Fjelde

Helge Fjelde (1919-1967) meldte sig til Frikorps Danmark og kæmpede på østfronten, men også for tyskerne i Danmark.

Jens Fjelde
2003
Ekstra Bladet

Først efter faderens død får frikorpsmandens søn at vide, at hans far har kæmpet på tyskernes side. Han sætter sig for at finde frem til den fulde sandhed om faderens indsats under krigen.

Var hans far en skurk eller krigshelt? Det er, hvad Jens Fjelde forsøger at få svar på, da han går i gang med at forske i Helge Fjeldes fortid.

Faderen, som var frikorpsmand under krigen, døde, da Jens var 14 år gammel. Først da får han af moderen at vide, at hans far har kæmpet på tyskernes side.

Blandt de ting, som faderen har efterladt, er et jernkors og en skildring af kampene i Berlin i krigens slutning. Beretningen fra Berlin blev udgivet i 2001 under titlen ”Berlin 45”.

Den nye bog er historien om, hvordan en frikorpsmands søn kommer overens med arven fra denne far, som kæmpede på den forkerte side.

Efterhånden som beretningen breder sig ud, får læseren et indblik i en del af besættelsestidens problematikker og frikorpsets historiske baggrund. Korpset blev oprettet med de danske myndigheders velsignelse, men efter krigen fralagde man sig ethvert ansvar. Man følger korpset fra dets oprettelse, til det bliver sendt til østfronten i kamp mod kommunismen,  og der fortælles om dets indædte indsats i de hårde kampe, de høje tabstal og den rosende omtale fra de tyske krigsherrer.

Faderen bliver såret og vender tilbage til Danmark. Han får forskellige opgaver, bl.a. som tolk for Gestapo, en kendsgerning, som Jens har svært ved at acceptere. Hvad der skete efter tiden i Rusland er svært at få hold på for sønnen, der er flere ledetråde. Mod krigens slutning tager faderen igen til Tyskland og deltager i slutkampen om Berlin, hvor han ifølge moderen bliver taget til fange af russerne og ender i en krigsfangelejr. Der er imidlertid mange løse ender, som ikke hænger sammen, og Jens fortsætter ihærdigt efterforskningen, bl.a. gennem samtaler med gamle modstandsfolk.

Bogen slutter med en ”bombe”, og tingene falder på plads på en chokerende måde. Der var en grund til familiens afstandtagen. Billedet af barndommens kærlige far får tilføjet nogle mindre flatterende nuancer.

Bogen har relevante illustrationer og er både letlæst og velskrevet. Det er en oprørende og ind imellem bevægende bog, som kan læses alene som en spændende historie, men også som et interessant billede fra besættelsen set fra en lidt usædvanlig vinkel. Den er skrevet i samarbejde med Michael Holbek Jensen.

Ekstra Bladet, 2003. 173 sider. Kr 199,-