I Nordnorge spiller de ikke banjo men smægtende violin

Oprettet: 19.06.2017 - 16:53

Bog: "Hvor der er fugle " af Maren Uthaug

For at redde sin mor er norske Johan nødt til at gifte sig med Marie, selv om han faktisk er forelsket i Hannah.

Maren Uthaug

Maren Uthaug har skrevet en slægtsroman, en gotisk gyser eller er det en psykologisk thriller, som foregår i et ensomt beliggende samfund ved den nordnorske vestkyst.

Romanen handler om en lille families liv fra 30’erne og et par årtier frem. Johan, som har pligt til at forsørge sin gamle mor, gifter sig med præstedatteren Marie, selv om han egentlig er forelsket i og erotisk besat af den promiskuøse Hannah. Det ensomme job som fyrpasser kræver god psykisk balance, og det er derfor et krav at den ansatte fyrpasser skal være gift.

Datteren darling bliver født kort efter brylluppet, og nogle år senere bliver Valdemar født. Darling er en voldsomt udadreagerende pige med ben i næsen, og Valdemar er en retarderet dreng, der tror han er en ko.

Vinterperioden udelukker den lille familie fra samvær med beboerne på fastlandet, og da Darling når skolealderen ansætter de en guvernante fra Danmark. Gudrun bliver et lyspunkt for familien gennem flere år, og hun sikrer i en periode nogenlunde balance i familien.

Historien fortælles både gennem Johan, Darling og Marie. Det er barsk læsning om hemmeligheder, mistrivsel, mobning, mord, vold og incest. Samtidig slår Maren Uthaugs humor stærkt igennem. Der er en fandenivoldskhed gennem hele romanen. Den er stærkt medrivende, og jeg læste den næsten uden pauser.

Romanen er fyldt med overraskelser, og det er bare om at holde tungen lige i munden hvis du som læser skal have styr på, hvordan romanpersonerne er beslægtede med hinanden. Det er lige før jeg kan høre banjospillet fra filmen ”Udflugt med døden” (Deliverance) en klassiker fra 1972 . Det er en historie om fire venner, som tager på kanotur i ødemarken. Burt Reynolds og Jon Voight er bl.a. på rollelisten, og romanen bygger på en roman af James Dickey. Filmen kan lånes via Filmstriben.