I nat er du død af Viveca Sten

Oprettet: 06.02.2012 - 14:32

Bog: "I nat er du død" af Viveca Sten

Krimi fra den svenske skærgård, hvor kriminalinspektør Thomas Andreasson, og på sidelinjen hans gamle ven Nora Linde, skal opklare en række mord, som tilsyneladende hænger sammen med en række unge

Viveca Sten
Bente Møller Sørensen
Rosinante

Hyggeligt gensyn med kriminalinspektør Thomas Andreasson, som er tilbage i fin form efter en forbryderjagt, som nær havde kostet ham livet.

”De gamle fotografier af Martinger og Kihlberg viste to kammerater med næsten identisk udseende. Engang havde de været parate til at dø for hinanden. Var de også parate til at dræbe for hinanden?”

Viveca Sten fortsætter sin habile og underholdende krimiserie med kriminalinspektør Thomas Andreasson og hans barndomsveninde Nora Linde, og hun er nu nået til fjerde bind i serien.

En ung psykologistuderende. Marcus Nielsen, bliver fundet hængt på sit kollegieværelse, og sammen med ham et afskedsbrev, så der er vist ingen tvivl om, at det er selvmord. Eller? Den unge mands mor bliver ved med at påstå, at det er utænkeligt, at han skulle have begået selvmord, og Thomas Andreasson bliver sat til at lave en nærmere undersøgelse. Der sker 2 mord, og da det viser sig, at Marcus Nielsen har haft kontakt til begge inden sit ”selvmord”, tager sagen en ny drejning. Hvorfor opsøgte Marcus Nielsen de 2 ældre mænd, og hvad er forbindelsen mellem dem?

Vi læsere ved mere end Thomas Andreasson, for i romanen er der indlagte afsnit fra en dagbog fra 1976, som er skrevet af en mand, som er ved at uddanne sig til kystjæger – en uddannelse, som blandt andet foregik på en ø i den Stockholmske skærgård, og som har været  omgærdet af mange myter.

Også i denne gang får Thomas og hans gruppe hjælp af Nora Linde, som får skaffet nogle oplysninger, som bringer dem videre.

Som det er tilfældet i de første bøger - og hos mange andre forfattere til femikrimier i øvrigt - følger vi også Thomas og Nora i deres privatliv.  Ind imellem kan jeg godt synes, at det er for meget - hvorfor skal vi vide, hvilket tøj Nora tager på, da hun skal på date med en mand, hun lige har mødt?

Men det afholder mig ikke fra at sige, at jeg følte mig godt underholdt, mens jeg læste romanen. Plottet hænger godt sammen, historien er spændende og det er nogle meget sympatiske hovedpersoner.