I hans tidlige barndom en have af Christoph Hein

Oprettet: 23.10.2006 - 18:06

Bog: "I hans tidlige barndom en have" af Christoph Hein

En far forsøger at finde frem til sandheden om sin søns død - Sønnen, en eftersøgt terrorist, blev tilsyneladende skudt af grænsepolitiet, men sagen mørklægges, og jo dybere faderen graver i sin sø

Christoph Hein
Hanne Lund
2006

Hvor går grænsen for en stats ret til at beskytte sig selv mod indre fjender? Hein beretter om terrorisme, skyld og søgen efter retfærdighed i denne rigtig gode roman.

Vi er i Tyskland i 1990’erne. Rote Armee Fraktion rører stadig på sig. Det er de sidste krampetrækninger fra en bevægelse, der har udfordret det demokratiske Tyskland til grænsen. På en lille banegård i den tyske provins går en anholdelse af efterlyste terrorister helt galt. En politimand bliver dræbt, en terrorrist dræbt og en anden såres hårdt.

Efterfølgende oplyses det fra myndighedernes side, at den dræbte terrorist - Oliver Zurek har begået selvmord, mens vidner mener, at han blev henrettet.

Myndighederne undersøger sagen og frikender sig selv, men en uafhængig undersøgelse viser, at han umuligt kan have begået selvmord. Sagen bliver undersøgt og myndighederne frikender sig selv igen.

Oplysninger forties, videobånd forsvinder, myndighederne dækker over fejl og medierne råber først "selvmord", så "henrettelse" og bliver så enige med sig selv om, at det var selvmord.

Midt i denne forvirring følger vi Olivers far Richards kamp for at få renset sin søns navn. Han kone Rike støtter hans kamp, mens datteren Christin, der stod broderen meget nær indtil han gik under jorden, føler at myndighederne handlede, som de kunne. Den yngste bror Heiner mener, at Oliver er blevet henrettet og at retfærdigheden må ske fyldest.

Og så er den ydre handling på plads; en splittet familie mod en stat, der mener at have retten (og pligten) på deres side til at forsvare sig mod indre fjender.

Men romanen "I hans tidlige barndom en have" er også historien om sorgen ved at miste, om forældres (i egne øjne) svigt over for et barn, der er gået sine egne vegne.

Det er en historie om demokrati, om mål og midler og ofre. Det er historien om en epoke i Tyskland, der stadigvæk kan få folk op af sæderne (og Deres anbefaler ned i et af slagsen med en så god roman som denne).

Til sidst skal det lige nævnes, at romanen er inspireret af virkelige hændelser fra 1993. Der var ramaskrig i Tyskland og hoveder rullede…og sagen endte med at…Nej, læs det selv!

Hvis De interesserer Dem bare lidt for vores sydlige nabo, kære læser, så er denne bog et must!