I giftefærdig alder af Sharon Maas

Oprettet: 26.06.2000 - 08:00

Bog: "I giftefærdig alder" af Sharon Maas

Tre unge menneskers skæbner og kærlighed forener sig i midten af 1900-tallet i London - De kommer med vidt forskellige baggrunde, traditioner og temperamenter, men har alligevel meget at give hinan

Sharon Maas
2000

Lån bogen på

Savitri, Sarojini og Nat - 2 piger og en dreng og alle 3 med indiske rødder, vokser op forskellige steder i verden: Madras, Bombay, små landsbyer i Indien, Britisk Guiana og London. Handlingen foregår primært i mellemkrigstiden og springer i tid og sted , vekslende mellem de 3 hovedpersoner. Langsomt anes en sammenhæng mellem børnene men bedst som man tror at vide, afsløres nye hændelser. Romanens altoverskyggende tema er som titlen antyder kvindens manglende ret til selvbestemmelse i den indiske kultur, en skændsel set med vore vestlige briller, selvom man nok under læsningen opnår en vis forståelse for en anden kultur.
Romanen er dog først og fremmest en fantastisk underholdende kærlighedsroman. Desværre synes jeg at afslutningen står noget svagt og virker en anelse konstrueret men det forhindrer mig dog ikke i at udnævne den til en af sommerens rigtig gode bøger.

Lindhardt og Ringhof, 2000 - 518 sider

Andreas Kommode - 26. juni 2000