I dine sko af Jennifer Weiner

Oprettet: 19.04.2004 - 08:00

Bog: "I dine sko" af Jennifer Weiner

Da den rodede, sexede Maggie for 117 gang invaderer sin storesøster, juristen Roses liv, og denne gang forfører hendes kæreste, bliver det for meget, Begge bryder med deres hidtidige liv, og forson

Jennifer Weiner
2003
Lademann

De to vidt forskellige søstre har ikke ret meget andet til fælles, end at de bruger samme nummer i sko. Da lillesøster forfører storesøsters kæreste, bliver livet vendt op og ned for dem begge to.

Rose Feller er 30 år og har et godt job som advokat. Rose har altid været en lille smule for kraftig, og som mange andre kvinder har hun en passion for at købe sko. Lækre sko og støvler fra Prada, Gucci og Chanel fylder op i skabet hjemme hos Rose.

Maggie Feller er 28 år og har aldrig gennemført nogen skoleuddannelse. Hun er smuk og slank og forstår at klæde sig flot på, men har aldrig kunnet holde på et job i ret lang tid ad gangen. De to søstre mistede deres mor, da de var 10 og 12 år gamle, og kort efter giftede deres far sig igen med den frygtelige Sydelle, som pigerne aldrig fik noget godt forhold til.

Vi møder Maggie, da hun er blevet sat på gaden og derfor flytter ind i søsterens lejlighed. Det medfører kaos for den stakkels Rose, der endelig har fået en kæreste. Med Maggie i nærheden er det dømt til at gå galt. En dag kommer Rose hjem og opdager dem sammen i sengen, og i raseri smider hun både lillesøster og kæreste ud.

Nu skifter tilværelsen brat for begge søstre, som på hver deres måde tager nogle drastiske beslutninger omkring deres liv. Lang tid går, hvor de er for stolte til at kontakte hinanden, men så opdager Maggie en gammel familiehemmelighed.

"I dine sko" hører helt klart til i Bridget Jones-genren og handler meget om søstrenes indbyrdes forhold. Det er lige ved, at bogens personkarakteristik er lidt for "soap-opera-agtig", men heldigvis sker der en udvikling til det bedre i bogens anden halvdel.

En sød, underholdende og meget amerikansk historie uden de store overraskelser, hvor alle skal så grueligt meget igennem, før det hele ender i fryd og gammen.

Bogen er i øjeblikket ved at blive filmatiseret med Cameron Diaz i hovedrollen.

Oversat af Mette Egerod. Lademann, 2003. 381 sider. Kr. 249,-
Læs anbefalingen af God i sengen
Læs mere på Jennifer Weiners hjemmeside
Find inspiration i listen Noget der ligner Bridget Jones