I begyndelsen af Bent Jensen

Helle Merete Brix
1994
Tiderne Skifter

Lån bogen på

"I begyndelsen" er en erindringsbog, der udfolder sig inden for rammen af historien om den fortabte søn. Født og opvokset i et missionsk hjem i Kjellerup, ude at slå nogle ordentlige huller i livet og retur til noget, der har klangbund i det, han er rundet af.

Historieprofessor Bent Jensen er født i 1938. Han er kendt af mange som en flittig og ofte polemisk debattør, der aldrig har været bange for at tage ophold på øretævernes holdeplads. Men i denne bog viser han en helt anden side: den afdæmpede, reflekterende og selvkritiske forfatter, der ikke beskæftiger sig med verdenspolitiske emner eller holdninger, men beskriver en individuel eksistens og de helt eksistentielle overvejelser, ethvert tænkende menneske burde gøre sig.

Bogen falder i tre dele. Første del udspiller sig i barndommens land, hvor Bent og hans storebroder lever et almindeligt drengeliv i en familie, hvor faderen har bragt det missionske med fra sin slægt, og hvor moderen har levet en mere "livlig" ungdom, inden hun giftede sig og overtog mandens tro. Der er ikke tale om en mørk og indskrænkende tro, men dog en sikker tro på, at alt er i Guds hånd.

Anden del starter, da Bent forlader realskolen og begynder at udforske tilværelsen på egen hånd. Med uddannelse, sprut, kvinder og anfægtelser om hele livets mening og egen eksistensberettigelse.

I tredje del er det den ældre Bent Jensen, der reflekterer over det levede liv, over lykken og ulykken, sandheder og løgne, tro og utro.

"I begyndelsen" er en uhyre velskrevet bog. Den har samme tone som Hans Edvard Nørregård-Nielsens erindringsbøger. Den er velkomponeret og sprogligt i top. Den har glimt i øjet og varme. Den beskriver de vigtige ting i tilværelsen, og den gør det med begge ben på jorden.

Lindhardt og Ringhof, 2004. 231 sider. Kr. 249,-

Læs anbefalingen af Mands minde af Hans Edvard Nørregård-Nielsen