I angstens skygge af Kerstin Thorvall

Oprettet: 21.02.2001 - 09:00

Bog: "I angstens skygge" af Kerstin Thorvall

Skovhuggerdatteren Hilma er blevet enke efter sin intellektuelle, manio-depressive mand.

Kerstin Thorvall
Ina Nielsen
2000
Fremad

Romanen skildrer Hilma og Signes mor-datter forhold i de svære år før krigen og i den lysere efterkrigsperiode; det er gribende læsning om mødre og døtre, dominans og frigørelse.

Hovedpersonen er som i den forrige roman den ranke og stolte Hilma, der føler en lettelse, da hendes mand dør af et hjerteslag. Den ægtemand, som hele ægteskabet igennem har været maniodepressiv. Angsten har luret over Hilmas liv hele tiden. Angsten for mandens sygdom og væmmelsen ved hans umættelige sexbehov. Nu hvor Hilma er klar til at starte på en ny fase af livet, ligger angsten stadig som en skygge over hendes liv. Angsten for, om datteren Signe har arvet farens sygdom. Signe har et vanskeligt og sart sind og Hilma kan ikke nå ind til sin datter. Når Signe er i vanskeligheder og burde søge sin mor, lukker hun hende ude og søger hjælp hos andre. Det smerter Hilma og sammen med den lurende angst, gør den livet knugende og svært for både Hilma og Signe.

Romanen foregår lige før og under 2. verdenskrig, og tidsbilledet med rationering og fattigdom er med til at gøre indtrykket af et liv i kulde, fortrængthed, angst og klaustrofobi endnu større. Rystende psykologisk læsning.

Romanen er en selvstændig fortsættelse af Det er dog den skønneste tid..... fra 1994.

Fremad, 2000 - 271 sider

Andreas Kommode - 21. februar 2001