I Amerika af Susan Sontag

Oprettet: 20.10.2003 - 08:00

Bog: "I Amerika" af Susan Sontag

Et portræt af Amerika med udgangspunkt i en gruppe polske immigranters ankomst til Californien 1876. I centrum står den feterede skuespillerinde Maryna og hendes aristokratiske ægtemand.

Susan Sontag
2003
Tiderne Skifter

En historisk roman og en roman om en stor kunstner, samtidig med at den handler om en kvinde, der er stærk, provokerende og selverhvervende på en tid, hvor det ikke var hverdagskost.

"Et langt liv er helt spildt på de fleste mennesker, som hurtigt mister deres entusiasme eller drømme og stadig har alle disse år tilbage. Men at begynde på en frisk, det er til gengæld virkelig noget, noget ganske særligt. Med mindre det lykkes jer at lave den ny tilværelse om til den gamle, sådan som de fleste gør."

Så harsk taler Bogdans gamle aristokratiske bedstemor, da han og Maryna kommer for at sige farvel til hende inden afrejsen til Amerika. Samme bedstemor er en helt vidunderlig skikkelse i romanen. Intelligent, skarp og så ærlig, at det næsten er for meget.

Maryna er den tilbedte skuespillerinde, der sammen med sin udvidede familie ønsker at emigrere for at skabe et nyt liv i Amerika.

Bogen indeholder fine beskrivelser af et meget landligt og samtidig højt kultiveret Polen i 1800-tallet. Vi færdes i et kunstnermiljø, hvor alle ligger under for Marynas charmerende person. Hun har alt, men higer mod noget andet, og det lykkes for hende at føre sine visioner ud i livet – for et stykke tid. For de kunstneriske polakker har ikke begreb om landbrug og må forholdsvis hurtigt opgive den drøm, men for Maryna personligt bliver Amerika en succes. Hun bliver en meget stor skuespillerinde her også – og kører rundt i private jernbanevogne på endeløse turnéer.

Det er både en historisk roman og en roman om en stor kunstner, samtidig med at den handler om en kvinde, der er stærk, provokerende og selverhvervende på en tid, hvor det ikke var hverdagskost. Det er også en bog, der behandler forskellene mellem det gamle Europa og det nye Amerika.

Jeg synes, det er en rigtig dejlig roman, Susan Sontag har skrevet. Den er spændende, vi bliver præsenteret for forskellige synsvinkler og fortællerstemmer, og denne boren i forskellene mellem Europa og Amerika er fascinerende. Det er Susan Sontags fjerde roman, ikke det hun skriver mest af, men de to, jeg har læst, har begge været store læseoplevelser.

Oversat af Nina Bolt. Tiderne Skifter, 2003. 334 sider. Kr. 348,-
Læs mere om Susan Sontag