Hvor hjertet er af Billie Letts

Oprettet: 01.09.2008 - 12:06

Bog: "Hvor hjertet er" af Billie Letts

17-årige højgravide Novalee bliver forladt af sin ven midt i et varehus i Oklahoma, hvor hun ikke kender en sjæl.

Billie Letts
1996
Viva

Tallet 7 betyder uheld for Novalee. Hun er 17 år gammel og i 7. måned, da hendes sjuft af en kæreste stikker af. Men når man er helt nede at ramme bunden, kan det kun gå fremad …

Anbefalet af bibliotekar Mie Henriksen, Hammel Bibliotek

God eller dårlig?

Vi er langt fra det ”Sex and the City”-glittede storbyliv. I stedet befinder vi os i ”small town-USA” et sted i midtvesten, hvor de ikke så velaflagte bor i husvogne. Miljøet og personerne i bogen kan minde om Alice Hoffmans romaner eller om en film som ”Bagdad Café”.

Novalee er på vej til en ny tilværelse i Californien sammen med faderen til det barn, hun venter. Han er en gennemført platugle og efterlader hende i et Wal-Mart supermarked. Da hun ikke ved, hvad hun ellers skal gøre, slår hun sig ned her, gemmer sig ved lukketid og forsyner sig med det mest nødvendige fra hylderne.

I dagtimerne begiver hun sig ud i lillebyens gader. Hun knytter venskaber til andre af byens skæve eksistenser, bl.a. den nørdede fyr Forney, der passer biblioteket. Det bliver også ham, der kommer hende til undsætning, da hun føder sit barn midt om natten i den lukkede butik.

Wal-Mart babyen bliver en mediesensation og samtidig Novalees mulighed for at skabe sig en ny tilværelse. Sammen med sin datter slår hun sig ned i den lille by. Trods et liv, der indtil nu har været præget af svigt, har hun bevaret en godhjertet naivitet som en anden Forrest Gump. Hun møder alle med et åbent hjerte og kan se det gode i sine medmennesker.

Som læser kommer man til at holde meget af Novalee og de mennesker, der står hende nær. Der er både store følelser, voldsomme hændelser og megen humor i bogen. Med et udtryk fra filmens verden (bogen er for øvrigt også filmatiseret) kan man tale om en ”feel good bog”, selvom man også kniber en tåre eller to undervejs.

Hvis man har bare en lille sentimental åre, kan man i hvert fald ikke undgå at blive ramt – lige der, hvor hjertet er.

Letts, Billie: 'Hvor hjertet er'. Oversat fra engelsk af Mette Egerod efter 'Where the heart is'. Forlaget Viva, 1996. 341 sider.

Lån bogen på Bibliotek.dk eller Køb bogen