Hvis en engel... af Laura Restrepo

Oprettet: 14.02.2000 - 09:00

Bog: "Hvis en engel -" af Laura Restrepo

Fortælleren - en kvindelig journalist - hører rygter om en engel i et fattigkvarter i Bogota. Myten er sand, englen er virkelig og så smuk og indtagende, at Monita forelsker sig på stedet

Laura Restrepo
1997
Viva

Journalisten Monita der arbejder på en af Bogotás sladderblade, bliver sat på en noget speciel opgave. Hun skal ud til et af slumkvartererne i byens udkant, fordi rygtet siger, at der er blevet set en engel. Det eneste man ved, er at den er set i Galileakvarteret.

Så selv om journalisten er glad over, at hun ikke skal ud og lave interviews ved endnu en skønhedskonkurrence, så er hun ikke specielt glad for denne opgave. Hun tror nemlig på, at det kun er endnu et modefænomen der er kommet til Colombia fra USA, hvor det for nylig har været på "mode" at dyrke engle, og sådan en efterabelse er ikke lige noget hun går ind for. Det med at der sker uforklarlige ting er derimod ikke så underligt og specielt i Colombia. Hun tager alligevel opgaven og drager ud til Galileakvarteret.

Herude skal det vise sig, at der venter hende nogle meget forunderlige dage. Jeg kan røbe at hun møder englen, betages af ham, lærer hans baggrundshistorie at kende, og at mødet med ham kommer til at ændre både hendes og hans fremtid.
"Hvis en engel" er en dejlig roman, der sker mange mystiske ting, som måske har en naturlig forklaring, måske ikke. Dette er noget man ofte ser hos andre Syd-amerikanske forfattere, blandt andre, hendes landsmand Gabriel García Marquez. Han anbefaler i øvrigt bogen på bogomslaget, og det siger jo ikke så lidt.

Viva, 1997 - 219 sider

anbefalet af Sofía Olsen, Horsens Bibliotek