Hvid som sne af George P. Pelecanos

George P. Pelecanos
Søren Barsøe
2003
Klim

Christopher Wilson, en sort politibetjent i Washington, bliver en aften skudt af én af sine hvide kolleger.

Efter politiets opklaring af sagen henvender Wilsons mor sig til den sorte privatdetektiv Derek Strange for at få ham til at rense hendes søns navn. Politiet mener bl.a., at Wilson havde et alkoholproblem. Strange kommer hurtigt i kontakt med Terry Quinn, som dræbte Wilson, og får bl.a. ved hans hjælp stykket et andet billede sammen af begivenhederne omkring skudepisoden.

I forbindelse med opklaringsarbejdet kommer Strange i kontakt med den kriminelle underverden, hvor han møder narkotikasælgere, heroinvrag, prostituerede, korrupte politifolk etc., og ved flere lejligheder assisteres han af Terry Quinn, som han efterhånden begynder at betragte som en ven.

Sideløbende hører vi om Stranges forhold til sin sekretær Janine og hendes teenagesøn. Selv om han er utroligt glad for dem begge, er han bange for at binde sig og forsøger at overbevise sig selv om, at han ikke er voksen nok til et fast forhold.

"Hvid som sne" er George Pelecanos' første bog på dansk, og det er en meget intens spændingsroman, som består af 34 ret korte kapitler. Selv om romanen handler om storbyens kriminelle narkomiljø og racisme, er bogens tone ikke rå og voldelig. Mange af personerne er skildret nænsomt, forstående og undertiden rørende, og bogen er fuld af humor.

George Pelecanos minder om James Lee Burke, både i tema og skrivemåde, men jeg synes, Pelecanos er mindre rå.

Jeg glæder mig meget til at læse de næste to bind i trilogien fra Washington - måtte de komme snart!

Oversat af Søren K. Barsøe. Klim, 2003. 260 sider. Kr. 299,-

Læs om George Pelecanos