Hvid Nerie af Janet Fitch

Oprettet: 10.10.2000 - 08:00

Bog: "Hvid nerie" af Janet Fitch

Da Ingrid dømmes for mord, sendes hendes 12-årige datter Astrid ud til en omskiftelig og ubarmhjertig tilværelse hos forskellige plejefamilier, der mest ønsker at tjene penge på hende

Janet Fitch
2000
Viva

Pigen Astrid "mister" sin mor allerede som 12-årig. Moderen er kunstner og har levet en bohéme-tilværelse med datteren som tilskuer. Da moderen efter et kort men lidenskabeligt forhold bliver kasseret af sin elsker bliver hun sygeligt jaloux og som den sidste hævn mod ham slår hun ham ihjel og følgen bliver for hende en lang fængselsdom.

I de kommende år kæmper Astrid med en vrede så stor. Hun placeres hos fem forskellige familier og af mange forskellige årsager går det galt hver gang. Romanen bliver således et portræt på godt og mest ondt af det amerikanske samfund men som nerien "overlever" Astrid under de værst tænkelige forhold.

På trods af et til tider meget barskt indhold synes jeg det er en fantastisk god og underholdende roman. For mig var det en af den slags bøger som man længes efter imens pligterne kalder.

Viva, 2000 - 374 sider

Andreas Kommode - 10. oktober 2000