Hvem skal passe frøhospitalet? af Lorrie Moore

Oprettet: 01.09.2000 - 08:00

Bog: "Hvem skal passe frøhospitalet?" af Lorrie Moore

På en rejse til Paris sammen med sin mand, fortæller Berrie i tilbageblik med både humoristisk og vemodig distance om sine viltre teenageår i en stat i USA nær Canada i 1960'erne

Lorrie Moore
1999
Erlandsen

"Hvem skal passe frøhospitalet" er blevet sammenlignet med filmen "Sidste nat med kliken". Og hvis man, som jeg, bare ELSKER den film, så ved man, at der er dømt melankolsk humor og bittersød farvel til ungdoms lyst & kval. Handlingen kan lyde banal, men det' måden altså...

Midaldrende Berrie er i Paris med manden til lægekongres. Ægteskabet har nået et temmelig kuldslået stadie, og mens hun tuller rundt i byernes by, mindes hun sin ungdom i en lille flække i USA nær den canadiske grænse sidst i tresserne. I korte glimt genoplever hun sit venskab med den langt mere udviklede Sils, sommerarbejdet i forlystelsesparken "Storyland", hash og sprut og de første seksuelle erfaringer (dog mest Sils´, for hun har rigtige bryster).

Da de omsider ses igen, erkender Berrie, at nok sidder Sils stuck i provinshullet, men er glad og tilfreds, mens Berrie har udviklet sig til en kynisk akademiker, hos hvem sommerfuglestøvet for evigt er borte med blæsten.

Erlandsen, 1999. 167 sider.

BogWeb - 1. september 2000