Hvad skovsøen gemte af Palle Rosenkrantz

Oprettet: 12.01.2004 - 09:00

Bog: "Hvad skovsøen gemte" af Palle Rosenkrantz

Kriminalroman der foregår i 1902 i svenske adels- og officerskredse og handler om opklaringen af mordet på en ung kvinde, hvis lig bliver fundet i en idyllisk skovsø i Nordsjælland.

Palle Rosenkrantz
2003
Cicero

Lån bogen på

Det er nu 100 år siden, Palle Rosenkrantz skrev Danmarks første detektivhistorie. Meget er selvfølgelig sket i de forløbne 100 år, ikke mindst i forhold til afhøring af mistænkte og omgang med bevismateriale.

Kort fortalt skal Eigil Holst opklare mordet på en ung kvinde. Under opklaringsarbejdet får Holst tætte kontakter til en ung svensk kvinde, Ulla von Ankerkrone. Undervejs mistænker Holst både Ullas far og bror, hvilket besværliggør Holsts arbejde, da han er dybt forelsket i Ulla.

Opklaringsarbejdet bringer Holst på en lille tur til Sverige, inden han må lave et sidste fremstød i Venedig. I Venedig er Holst nødt til at vinde en kvindes tillid, hvilket ikke umiddelbart har konsekvenser for hans forhold til Ulla. Lidt dobbeltmoral, men hvad - det er jo hverdagskost i mange moderne kriminalromaner.

"Hvad skovsøen gemte" er i sagens natur ikke en roman med fart over feltet. Men Rosenkrantz formår at fastholde læseren i et udmærket plot og med en forståelse for Eigil Holst og hans situation. Gennem opklaringsarbejdet får Holst (og vi som læsere) efterhånden en viden om den myrdede kvinde og hendes samtid. Der tegnes et portræt af Danmark og Sverige lige før og omkring århundredskiftet. Mest overraskende for mig er, hvor venlig Holst er over for alle mistænkte, der har tilknytning til borgerskabet, og hvor ilde han kan behandle andet godtfolk. Borgerskabet er mennesker, som man ikke må træde for nær.

Romanen har et flot efterskrift af Benni Bødker, hvori der fortælles lidt om tilblivelsen af "Hvad skovsøen gemte" og om, hvordan Rosenkrantz var som forfatter. Yderst læseværdigt. Palle Rosenkrantz vender senere tilbage til Eigil Holst. Cicero har netop udgivet novellesamlingen "Kriminalnoveller", et udvalg med 100 siders efterskrift af Benni Bødker. Historierne i denne novellesamling er ikke specielt interessante; det er til gengæld Benni Bødkers efterskrift, der selvfølgelig har hovedvægten på Rosenkrantz, hans liv og forfatterskab, men også har henvisninger til samtidig dansk kriminallitteratur.

Cicero, 2003. 206 sider. Kr. 149,-