Hvad øjet ikke ser af Liv Mørk

Oprettet: 25.10.2004 - 08:00

Bog: "Hvad øjet ikke ser" af Liv Mørk

Kriminalroman - Da en ingeniør, som tilsyneladende har gjort en banebrydende opdagelse inden for energiområdet, bliver fundet myrdet, bliver kriminalassistent Emily Zakkariasen sat på sagen, s

Liv Mørk
2004
Rosinante

Forfatterparret Merete Pryds Helle og Morten Søndergaard har sammen skabt den fiktive, blinde forfatter Liv Mørk, og netop blindhed og evnen til at lytte er vigtige elementer i den underholdende og letlæste kriminalroman.

På en golfbane i omegnen af København findes et halvnøgent lig med en golfkølle stikkende ud af bagen. Den myrdede arbejdede som ingeniør på flyvestation Værløse og var netop ved at fuldføre nogle interessante videnskabelige opdagelser vedrørende et nyt brændstof til biler - en opdagelse, der ville vække international opsigt.

Hovedpersonen, den unge, ambitiøse kriminalassistent Emily Zakkariasen, bliver sat på sin første mordsag sammen med sin mandlige kollega. Emily er adopteret fra Korea, og netop adoption er et andet tema i romanen.

Der sker endnu et mord. Emily beder sin blinde adoptivfar Zak om hjælp. Han er ansat i politiets aflytningsafdeling, hvor han er ekspert i at genkende forskellige stemmer. Sagen afsluttes blodigt og lidt romantisk for heltinden.

Forfatterparret har valgt at opdigte en forfatteridentitet, Liv Mørk, til deres fælles projekt. Ingen af dem har tidligere skrevet denne type romaner. De vælger endda at lade hende indlede romanen med en præsentation af sig selv og sit tidligere liv.

Det afsløres allerede nu i et interview, at hun har planer om at skrive flere kriminalromaner. Det kan vi kun se frem til.

Rosinante, 2004. 291 sider. Kr 269,-