Hvad gør vi nu? af Doris Dörrie

Oprettet: 15.10.2001 - 08:00

Bog: "Hvad gør vi nu?" af Doris Dörrie

Den 46-årige Fred Kaufmann havner i en god gammeldags midtvejskrise, da hans 17-årige datter forelsker sig i en tibetansk lama, hans kone flirter med buddhismen og han selv spekulerer på, hvad der

Doris Dörrie
2001
Valby : Hekla

Tag en mand i midtvejskrise, en kone der flirter med buddhismen, en datter der er forelsket i en tibetansk lama -

tilsæt 108 daglige øvelser, en spansk sprogskolelærer, et ophold i et sydfransk kloster og som krydderi "dagens helt" i et tysk tv-show - så har du "Hvad gør vi nu?"

Som ung gik Fred på filmskolen i München og drømte om at blive en stor filminstruktør. Så mødte han Claudia, og sammen fik de både datteren Franka og en række små caféer med vegetarretter og yin og yang filosofi ad libitum.....Tiderne ændrede sig, og der indløb et tilbud fra den amerikanske kæde "Coffee and Bagel", så de bestyrer nu med stor succes en Coffee Shopkæde.

Forholdet til Claudia og den nu 16-årige Franka er langtfra en succes, datteren er utilnærmelig og afvisende og har erklæret, at forældre og børn aldrig kan være venner. Claudia har kastet sig over buddhismen (hver aften kaster hun sig 108 gange på gulvet ved siden af sengen), så Fred kaster sig over den spanske sprogskolelærer Marisol!

Midt i det hele forelsker Franka sig i en tibetansk lama og truer med at rejse til Indien. For at forhindre det må Fred køre datteren til Sydfrankrig til et buddhistisk kloster, hvor de begge indlogeres. Det første Fred ser, er skiltet: "Du er ankommet. Glæd dig over dit åndedræt. Vær tavs". Han ser på sine sko, købt for 800 mark på en weekendtur til London, slukker den sidste cigaret, og tænker "den som overlever stedet her, kommer på sejrsskamlen".

Historiens altoverskyggende hovedrolle spilles af Frank. Han er beskrevet med den distance, som mænd helst ser sig selv beskrevet med, især når de er utilfredse og forlængst har givet køb på ungdommens drømme og idealer. Turen her rummer dog visse uventede muligheder for at se livet i et andet perspektiv ... han deltager bl.a. i en speciel tysk tv-udgave af "dagens helt -15 minutters berømmelse".

Forfatteren Doris Dörrie er tysk filminstruktør, og hun har en både kritisk og kærlig holdning til den buddhistiske livsfilosofi. En af hendes film, "Mænd", blev vist i Danmark engang i 80'erne, og der er helt klart en mulighed for at bogen her kunne filmatiseres, den er meget billedmættet og rummer situationer, som vil gøre sig på film.

Hvis jeg skal drage paralleller til noget kendt, er det da også en film jeg tænker på, nemlig "American Beauty", for på trods af, at slutresultatet i de to fortællinger er forskellige, er der flere sammenfaldende træk, og især er der en fælles grundtone i de to fortællinger.

Hekla, 2001. 246 sider

BogWeb - 15. oktober 2001