Huset ved kysten af Marianne Fredriksson

Oprettet: 01.09.2004 - 16:41

Bog: "Huset ved kysten" af Marianne Fredriksson

Psykologisk skildring af to jødiske drenges vanskelige opvækst i Sverige omkring 2; verdenskrig og af venskabet mellem dem og deres respektive familier på trods af vidt forskellig social baggrund

Marianne Fredriksson
Rosinante

- en ualmindelig dejlig og fascinerende roman om to meget forskellige drenges vej til voksenlivet.

Anbefalet af bibliotekar Maike Albertsen Zwoch, Bov Bibliotek

Lån bogen på Bibliotek.dk

”Huset ved kysten” foregår under 2. verdenskrig i Gøteborg, hvor faderen, bådebyggeren Erik, har et lille bådebyggeri. Her vokser drengen Simon op sammen sin far og moderen Karin. Det er moderen, der fylder meget i hans liv - hun er klog og varm - det er hende, der er centrum i hans liv - moderskikkelsen, der holder den lille familie sammen.
Der er noget mystisk over familien, og vi finder da også ud af, hvordan det hænger sammen. Simon er nemlig ikke deres søn, men søsterens søn, som hun fik sammen med en tilfældig tysk jødisk violinist, som hun mødte en sommer. Siden har Karin og Erik adopteret ham.
De 3 bor alene, indtil Isak og hans far, boghandleren Ruben, dukker op - begge jøder og udsat for nazisterne. Den lille familie tager Isak til sig – han bliver boende under krigen for at være i sikkerhed og bliver Eriks yndling, da han er god til det håndværksmæssige. Lige modsat Simon, der er mere blød og god til musikken.

Selv om historien foregår i krigstid, er det ikke krigen, der står i centrum, men krigens konsekvenser for de personer, vi følger i historien. Marianne Fredriksson skriver meget indsigtsfuldt om disse to halvvoksne drenges jalousiproblemer både i forhold til faderen Erik, men især til moderen, hvis gunst de slås om. Det er en varm og levende skildring af drengenes hverdag og opvækst og af tiden omkring 2. verdenskrig.

Forfatteren beskriver menneskers grundlæggende følelser, og angsten for den tyske ordensmagt er altid nærværende.
Det er en roman, der sætter spor - det er en bog, man kan huske. Jeg læste den første gang, da den kom i 1991, og det var en mindst ligeså god  oplevelse at genlæse den. Jeg kan kun varmt anbefale bogen.

Marianne Fredriksson startede sin karriere som forfatter som 53 årig og er nu i en alder af 68 én af Sveriges mest læste forfattere – og også i Danmark har hun et stort publikum. Hun er mest kendt for sine romaner om bibelhistoriske skikkelser som f.eks ”Evas bog”, men i ”Huset ved kysten” viser hun, at hun også er god til at skrive om nutiden. I alle bøger går temaet igen – stor forståelse og indlevelse i menneskers liv.

Oversat af Annelise Feilberg. Fremad, 1991. 369 sider.