Hundrede kærlighedssonetter af Pablo Neruda

Oprettet: 10.10.2011 - 12:14

Bog: "Hundrede kærlighedssonetter" af Pablo Neruda

Digte af den chilenske nobelprismodtager Pablo Neruda (1904-1973), der med hundrede kærlighedssonetter lovsynger sin kommende hustru, Matilde Urrutia

Pablo Neruda
Sohn

Kærlighedssonetter skrevet med grønt blæk – håbets farve

Den chilenske nationaldigter Pablo Neruda viser i nærværende udvalg af sonetter sin kærlighed til sin tredje kone Matilde Urrutia. Sonetterne er skrevet i slutningen af 1950’erne og er tidsmæssigt inddelt efter dagens gang.

Nobelpristageren Pablo Neruda var primært kendt for sine samlinger af digte, oder og sonetter. Hans produktion kredsede især om kærlighed og politik. Kollegaen Gabriel García Márquez udråbte Neruda til den største digter i det 20. århundrede.

Mange af hans kærlighedsdigte var inspirerede og affødt af en muse, i dette tilfælde elskerinden og senere hen hustruen Matilde. Pablo Neruda viser på sin egen jordbundne måde at den modne kærlighed, set i kontrast til den unge stormende forelskelse, kan afføde passionerede tanker og strofer.

’100 kærlighedssonetter’ har dagens gang som en tidsmæssig ramme, men viser i lige så høj grad forfatterens betagelse af det simple liv i bjergene og ved kysten. Med de nære elementer så som lyset og duften fra himlen og jorden, med blomster og fugle, farver og fløjt, beskriver Neruda livet som han ser det.

Neruda var en mester i at nedfælde disse iagttagelser på så lyrisk vis, hvilket også var til stede i den seneste danske Neruda- udgivelse ’Elementære oder’ fra 2009. Han havde for vane at skrive sine digte med grønt blæk, da det både var håbets farve og hans egen yndlingsfarve.