Hun var følelsesløs fra fødderne og nedefter

Oprettet: 20.04.2009 - 10:27

Bog: "Hun var følelsesløs fra fødderne og nedefter" af

F.A.D.L.

Interessant og underholdende nyfortolkning af lægeroman-genren leveret af en række yngre danske forfattere.

”Ja”, hviskede han tilbage. Og så hende ind i hendes ravgule øjne med sine blå, der glimtede som smaragder. Han havde også tykt, sort krøllet hår og de hvideste tænder i verden. Han havde også en brystkasse med hår på. Han havde også drømme.”

Med lidt god vilje kunne ovenstående være taget fra en klassisk lægeroman med Dr. Steffen eller Dr. Frank. I virkeligheden er stammer de fra Jens Blendstups åbningsnovelle, ’Historien om en jordemoder’, der handler om den sarte Judith og den stærke (og alligevel ikke helt så stærke) Dr. Dansemus.

Præmissen for alle novellerne er den samme: Der skal forekomme mindst én læge, og handlingen skal foregå på et hospital eller i et lignende lægefagligt miljø. Det er der kommet 12 meget forskellige noveller ud af.

Mange af novellerne eksperimenterer meget med genren, men til trods for dette indeholder antologien også noveller af mere traditionelt tilsnit. Det er værd at nævne Pia Juuls ’Patientens mand’ og Lars Frosts ’Tavshedspligt’, som begge rummer fine personskildringer og et godt sprog.
Generelt er bogen befolket med hovedpersoner, som ikke blot har problemer med kærligheden, men ofte også med at finde deres egen identitet. Mest bemærkelsesværdig er i denne forbindelse Claus Ankersens ’Gaven’, hvor titlen henviser til hovedpersonens evner til at frembringe personer ved tankens kraft.

Novellerne i ’Hun var følelsesløs fra fødderne og nedefter’ er let læste og underholdende. Man får ikke et socialrealistisk indblik i den danske lægestand, men man får til gengæld en række vedkommende nyfortolkninger af en udskældt genre, som man normalt forbinder med kiosker og banegårde.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - januar 2016

04.01.2016 - 11:55 - Marit

Godt nytår til alle min læsere. Jeg håber alle er kommet godt gennem julen – måske ovenikøbet med tilfredsstillende hårde pakker under juletræet.

Tema: Lyrik går tæt på det menneskelige

01.01.2016 - 08:44 - Thomas Vang Glud

Med sine korte associationsrækker og intense billedrigdom spejler lyrikken den udfordring, det er at være menneske. Dens væsen ligner det menneskelige.

Artikel: Årets bedste bøger 2015

14.12.2015 - 13:18 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

Litteratursidens anmeldere har udvalgt årets bedste læseoplevelser – læs eller genlæs anmeldernes favoritter fra 2015.

Blogindlæg: Vil du være med i en lyrikklub?

14.12.2015 - 14:15 - Jørgen Dissing Nørgaard

Hvis vi nu pønser på at lave en ny lyrik-læseklub og regner med at en række af DKs fremmeste lyrikere vil deltage i debatten om deres egne værker -  har du så også lyst til at være med?

Artikel: Top 10-liste. Nyere kærlighedsromaner

22.01.2014 - 12:06 - Óluva Isaksen

Læs bibliotekar og listeredaktør Óluva Isaksens personlige top-10 liste over nyere kærlighedsromaner.

Artikel: Anmeld en bog

13.11.2013 - 11:28 - Michael Linde Larsen