Hun var følelsesløs fra fødderne og nedefter

Oprettet: 20.04.2009 - 11:27

Bog: "Hun var følelsesløs fra fødderne og nedefter" af

F.A.D.L.

Interessant og underholdende nyfortolkning af lægeroman-genren leveret af en række yngre danske forfattere.

”Ja”, hviskede han tilbage. Og så hende ind i hendes ravgule øjne med sine blå, der glimtede som smaragder. Han havde også tykt, sort krøllet hår og de hvideste tænder i verden. Han havde også en brystkasse med hår på. Han havde også drømme.”

Med lidt god vilje kunne ovenstående være taget fra en klassisk lægeroman med Dr. Steffen eller Dr. Frank. I virkeligheden er stammer de fra Jens Blendstups åbningsnovelle, ’Historien om en jordemoder’, der handler om den sarte Judith og den stærke (og alligevel ikke helt så stærke) Dr. Dansemus.

Præmissen for alle novellerne er den samme: Der skal forekomme mindst én læge, og handlingen skal foregå på et hospital eller i et lignende lægefagligt miljø. Det er der kommet 12 meget forskellige noveller ud af.

Mange af novellerne eksperimenterer meget med genren, men til trods for dette indeholder antologien også noveller af mere traditionelt tilsnit. Det er værd at nævne Pia Juuls ’Patientens mand’ og Lars Frosts ’Tavshedspligt’, som begge rummer fine personskildringer og et godt sprog.
Generelt er bogen befolket med hovedpersoner, som ikke blot har problemer med kærligheden, men ofte også med at finde deres egen identitet. Mest bemærkelsesværdig er i denne forbindelse Claus Ankersens ’Gaven’, hvor titlen henviser til hovedpersonens evner til at frembringe personer ved tankens kraft.

Novellerne i ’Hun var følelsesløs fra fødderne og nedefter’ er let læste og underholdende. Man får ikke et socialrealistisk indblik i den danske lægestand, men man får til gengæld en række vedkommende nyfortolkninger af en udskældt genre, som man normalt forbinder med kiosker og banegårde.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bog til debat: Hvad mener du med vi

10.12.2015 - 14:58 - Jørgen Dissing Nørgaard

Månedens bog i maj 2016. Velkommen til en forhåbentlig livlig debat om den anden nominerede til DR Romanprisen 2016.    Hvis du vil inspireres kommer her nogle links

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!

Blogindlæg: Vær med i klubben!

21.03.2016 - 09:12 - Barbara Rugholm Hessellund

Bøger er fantastiske og endnu bedre, når du har nogen at dele læseoplevelserne med.

Blogindlæg: Del din læsning

07.09.2015 - 15:21 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

De sociale medier har ophævet skellet mellem anmelder og læser, og på Litteratursiden vil vi meget gerne agere platform for mere direkte ’læser-til-læser’ inspiration.

Bogliste: Jeg læser ikke så meget!

21.04.2015 - 10:45 - Anne Klara Bæhr

Jeg føler, at der lægges et tungt åg på mine skuldre, når jeg får spørgsmålet ”Kan du ikke finde en god bog til mig? Jeg læser ikke så meget.”

Artikel: Årets bedste bøger 2015

14.12.2015 - 14:18 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

Litteratursidens anmeldere har udvalgt årets bedste læseoplevelser – læs eller genlæs anmeldernes favoritter fra 2015.

Noget der ligner: Noget der ligner Jojo Moyes

18.11.2015 - 09:12 - Lene Henriksen

Hvis du kan lide Jojo Moyes tankevækkende men også underholdende kærlighedsromaner, så er bøgerne på denne liste noget for dig!