Hummerfejden af Elizabeth Gilbert

Oprettet: 21.02.2001 - 09:00

Bog: "Hummerfejden" af Elizabeth Gilbert

På to små øer ud for Maines kyst har hummerfiskerne i generationer ligget i krig med hinanden -  Men da Ruth Thomas fra Fort Niles Island forelsker sig i Owney Wishnell fra Courne Haven Island ændr

Elizabeth Gilbert
2000

Lån bogen på

Had, hummere - og kærlighed fører læseren igennem denne kloge og underholdende "komedie".
Romanen foregår på to afsidesliggende øer ud for Maines Kyst. Pigen Ruth vokser op på den ene. Hun er datter af en af de mange hummerfiskere på øen og venner og familien ernærer sig også af fiskeriet.
På mødrene side er Ruth forbundet med øens rige familie, så der lægges pres på Ruth for at hun kommer på college og senere får en uddannelse, så hun ikke bare bliver en hummerfiskers kone.
Det bliver Ruth nu faktisk. I en sommerferie forelsker hun sig nemlig i den flotteste unge mand fra naboøen. Han er ikke alene flot, men aspirerer til at blive den mest fantastiske hummerfisker som øerne har haft længe.
Da Ruth altid har levet med hummerfejderne mener hun, at tiden er inde til fællesskab i stedet for, og et sådant får hun sat i gang. I lang tid er fiskerne tøvende men som tiden går kan alle indse det fornuftige i ikke at bruge tiden på at bekrige hinanden - og alle levede lykkeligt til deres dages ende!!
Der optræder efter min smag lovlig mange hummere i romanen men den er varm og morsom og dialogen er vittig og intelligent - nøjagtig som hovedpersonen Ruth.

Lindhardt og Ringhof, 2000 - 300 sider

Andreas Kommode - 21. februar 2001