Honningtunger af Helene Uri

Oprettet: 06.06.2006 - 12:06

Bog: "Honningtunger" af Helene Uri

Fire piger i midten af trediverne holder "syklub" hos hinanden med god mad og drikke og samtaler om alt. Udadtil pænt og hyggeligt, men alle har alligevel de ondskabsfulde ord lige på tungen

Helene Uri
2006
Århus : Klim

En spændingsroman på det psykologiske plan forklædt som en underholdende historie om kvinder, og deres venskaber, når de er værst. Charmerende? – Nej, men til tider genkendeligt.

Menu:
Tarteletter med rejer
Oksesteg med flødegratinerede kartofler, broccoli og karotter
Chokoladebudding

Menu:
Russisk kaviar med blinis
Kammuslingterrin med feta og dild
Havtaske med appelsin- og ingefærsauce
Rød te-is

Hvad ville du eller din kæreste servere, hvis veninderne kom på besøg?

I romanen her er det Eva, der serverer oksesteg, og Tamara, der serverer havtasken. Så er der Sara, der serverer indbagt lammefilet, og Liss med den ovnstegte torsk. Nu vil jeg godt gætte på, at du allerede har dannet dig et indtryk af romanens fire hovedpersoner.

Du har faktisk også fået et fint billede af Helene Uris fortællestil. Med sit præcise sprog og sine utroligt nuancerede billeder på alt fra mad til barndomsminder giver forfatteren os et rigtigt godt kendskab til de fire kvinder, og deres indbyrdes relationer, på kun 254 sider. Så hvis du ligesom mig, ikke er ubetinget begejstret for lange romaner, der cykler rundt i beskrivelser af landskaber, gør det allerede "Honningtunger" til en oplagt læsekandidat!

Eva, Tamara, Sara og Liss har en syklub, ikke fordi de syr noget som helst, men de mødes – drikker, griner og snakker; om mænd, børn, karriere og alt det, som gode veninder gør. De bagtaler hinanden, stikker til hinanden og kæmper om pladserne i syklubbens hakkeorden. For under overfladen lurer jalousien, misundelsen, det gamle nag og løgnene.

Tamara og Sara har et nærmest symbiotisk forhold, men er det så uskyldsrent, som det syner? Og hvorfor er tisse-Liss overhovedet med i kredsen? Eva er tilkommeren, men hvad er hendes motiver egentligt?

Spændingen stiger, mens vi som læsere kastes frem og tilbage mellem sympati og antipati. En weekend i København får skeletterne ud af skabet, og ordsproget "Frænde er frænde værst" faldt i hvert fald mig ind undervejs.

Hvis du, ligesom jeg, slugte Christian Jungersens "Undtagelsen", så vil  "Honningtunger" med garanti kunne falde i din smag.

Forlaget omtaler bogen som "litteratur, der handler om kvinder uden at være kvindelitteratur", men lur mig, om det alligevel ikke er hos kvinder, den finder sin primære målgruppe …

Oversat af Charlotte Kornerup. Klim, 2006. 254 sider. Kr 265,-