Homer og Langley af E. L. Doctorow

Oprettet: 22.08.2011 - 11:50

Bog: "Homer og Langley" af E. L. Doctorow

Brødrene Homer og Langley blev i 1947 fundet døde i deres forfaldne hus omgivet af ubeskrivelige mængder af gamle aviser og andet ragelse - På denne historie har forfatteren skabt en myte om m

E. L. Doctorow
Claus Bech
Bechs Forlag - Viatone

'Homer & Langley' er E.L. Doctorows genfortælling om de to excentriske Collyer-brødre, der var berygtede og sygelige samlere af alt mellem himmel og jord.

De virkelige Collyer-brødre døde i 1947. Homer Collyer og Langley Collyer havde levet sammen hele livet, og de døde også sammen. De boede mondænt og pænt i det hus, de havde arvet fra forældrene. Med tiden fik brødrene samlet så mange ting sammen, at politiet havde svært ved at komme omkring i huset, da Homer blev fundet død. Der skulle gå yderligere mere end to uger før de fandt Langley i huset, begravet under flere års indsamlede aviser.

Doctorow spinder videre på brødrenes liv og forlænger deres levetid, således at flere vigtige emner og personer bliver skrevet ind i romanen. Forbudstidens gangstervælde og 1960’ernes hippiekultur blandt andet finder vej forbi brødrenes hus, og dermed bliver historien om de excentriske brødre skrevet ind i en amerikansk historie.

Den blinde Homer er forfatterens forlængede og fortællende arm. Til trods for den huleboeragtige tilværelse, brødrene Collyer lever i deres hus, og de geografiske rammer dermed er begrænsede, går historien aldrig i stå. Indholdet af deres samlertrang bliver det synlige bevis på livets og historiens gang uden for huset.

Den 80-årige Edgar Lawrence Doctorow er en sværvægter i moderne amerikansk litteratur. Siden debuten for snart mere end 50 år siden er det blevet til en masse anerkendende roser og litterære priser. Flere af hans romaner er ligeledes med held filmatiserede, mest kendt vel nok Milos Formans 'Ragtime'. Om dette skulle overgå 'Homer & Langley' er for tidligt at sige, men at vi igen efter næsten 20 års pause kan læse E.L. Doctorow på dansk er ganske vist og tilmed en fornøjelse.