Hjertets mørke af Jonas Moström

Oprettet: 21.09.2010 - 14:28

Bog: "Hjertets mørke" af Jonas Moström

Krimi - En ung kvinde myrdes på sin daglige løbetur, og to små drenge, der leger i skoven, finder hende og alarmerer deres forældre - Kommissær Johan Axberg forsøger hurtigt at få opklare

Jonas Moström
Bente Møller Sørensen
Cicero

En kvinde bliver fundet myrdet – mordet ser ud som en sexforbrydelse, men er der tale om noget helt andet? Hvad er det Jonas Moström overser?

”Hvis det er fornuften, der former mennesket, så er det følelsen, der styrer det”. Jean Rousseaus citat, som er nævnt på første side, rammer præcist tonen i Jonas Moströms 3. krimi på dansk med Johan Axberg som hovedperson.

Sebastian på 7 og Elias på 6 leger indianere i skoven, og da de hører en kvinde skrige, passer det i deres leg. Blegansigterne har kidnappet en af deres kvinder, og de må befri hende. Da de finder hende, ligger hun stille, meget stille.

Sundsvall Politi med kriminalkommissær Johan Axberg bliver sat på sagen, men i starten er der ikke mange spor at gå efter. Det ligner en seksualforbrydelse – er det manden, der har dræbt hende, fordi hun – måske – var ham utro? Er der en forbindelse til et mord på en kvinde, som blev begået fem år tidligere, og som dengang ikke blev opklaret?

Samtidig med opklaringen af mordene, følger vi Johans ven, Erik og hans kone Sara. De har problemer i ægteskabet, og Sara beslutter sig for at tage på et skrivekursus i Sydfrankrig. Her møder hun en person, som hun får et forhold til, men hjemme igen vælger hun at blive i sit ægteskab. Hun siger ikke noget til Erik, men han er overbevist om, at hun har en affære med en anden.

Selv om vi som læsere tidligt ved, hvem morderen er, og selv om vi ved mere end politiet, er det alligevel spændende at følge det grundige politiarbejde. Men ligeså spændende er, synes jeg, beskrivelsen af Erik og Saras forhold – et forhold som er præget af fortielser, løgne, jalousi og store følelser – og uden at røbe for meget, kan jeg sige, at der er sammenhæng mellem de to historier.

'Hjertets mørke' er den 3. i serien om Johan Axberg efter 'Dødens pendul', 2008 og 'Sort cirkel', 2009. Kriminalplottet i romanerne er selvstændige, men der sker en udvikling i mange af personernes privatliv, og derfor er det en fordel at læse bøgerne fra en ende af.