Hjertets hemmeligheder af Elizabeth Buchan

Oprettet: 04.09.2001 - 08:00

Bog: "Hjertets hemmeligheder" af Elizabeth Buchan

Da den 30-årige TV-producer Agnes Campion arver det forfaldne Flagge House med indbyggede kværulerende tanter i Sydengland, får hun både problemer med kærlighedslivet og med at redde huset

Elizabeth Buchan
2001

Hjertets hemmeligheder - sådan en bogtitel lyder lovende for alle os, der sluger en ny Binchy, Pilcher, Trollope, Wesley og alle de andre.

Og så er den alligevel lidt anderledes. I virkeligheden er den nok en blanding mellem Helen Fielding, Mellisa Banks og de ovennævnte forfatteres bøger.

Bogens hovedperson er den 30-årige tv-producer Agnes. Hun er single efter en ulykkelig kærlighedsaffære med en gift mand. Agnes arver et forfaldent gods efter sin gamle onkel. Med slottet følger onklens efterladte kone og dennes søster!!

Det øvrige persongalleri omfatter:
Julian, en driftig forretningsmand og entreprenør, som måske er mere forelsket i Agnes' gods end i hende selv?
Den økologiske landmand Andrew, der kæmper for at undgå, at hans ejendom eksproriteres. I sit forsøg på at redde ejendommen kontakter han Agnes for at få hende til at lave en udsendelse om nogle gamle kærlighedsbreve, han har fundet på gården, med den skjulte bagtanke samtidig at skabe opmærksomhed om den uretfærdige ekspropriering. Under forberedelserne til udsendelsen forelsker Andrew sig i Agnes.
Julians elskerinde gennem ti år, Kitty, der kæmper for at holde på den noget yngre Julian, og Penny, Andrews noget forsømte kone, der forlader ham, men fortryder og prøver at vinde sin mands kærlighed tilbage.

Hvis jeg får historien til at lyde banal, er det ikke tilsigtet. Bogens personer træder alle i karakter, og man er ret opsat på at følge deres skæbne fra afsnit til afsnit. Bliver det Andrew eller Julian, der løber med Agnes?
Buchan er vældig god til at tegne psykologiske, troværdige portrætter og man føler sig godt underholdt. Det er som at spise et dejligt stykke wienerbrød, som man jo i længden ikke kan leve af alene.

P.S Hvis man er interesseret i at læse andet af Elizabeth Buchan, har hun også skrevet