Hjerte Søster af Chitra Banerjee Divakaruni

Oprettet: 17.11.2000 - 09:00

Bog: "Hjerte søster" af Chitra Banerjee Divakaruni

Kusinerne Anju og Sudha, født samtidig, vokser op i samme hus i Calcutta under skyggen af deres fædres tragedie.

1999
Cicero

En meget smuk kærlighedshistorie, men samtidig en indfølt beskrivelse af almenmenneskelige følelser i en lidt eksotisk verden.

Efter at have læst Rohinton Mistrys vidunderlige roman "En hårfin balance" har jeg læst en masse andre indiske romaner i håb om at finde en, der var ligeså god. Med "Hjerte Søster" er det næsten lykkedes! Bogen er en underholdende historie om uselvisk kærlighed, lidelse og lykke - og samtidig en kritisk beskrivelse af kvinders status i Indien.

Bogens to hovedpersoner, Anju og Sudha, bliver født samme dag i samme hus. Den selvsamme dag omkommer begges fædre under dramatiske omstændigheder på deres jagt efter rigdom. Pigerne vokser op under samme tag og føler sig tæt forbundne - som tvillinger. Anju drømmer om at komme på universitetet, mens Sudha drømmer om børn. Ingen af pigerne har et arrangeret ægteskab med i fremtidsplanerne, men de må underkaste sig de indiske traditioner og blive gift som teenagere.

Anju rejser med sin mand til USA, og Sudha må sige farvel til sit livs kærlighed for at blive gift med den mand, familien har udset sig til hende. Men Anjus mand elsker en anden, og Sudha er længe om at blive gravid. Da en fostervandsprøve viser, at hendes førstefødte bliver en pige, vil svigermoderen vil tvinge hende til abort.

Sudha har siden barndommen haft kendskab til en familiehemmelighed, der er så forfærdelig, at den ødelægger meget i hendes liv. Men hemmeligheden om fædrenes forsvinden bliver i løbet af bogen langsomt optrævlet, og intet viser sig at være, som Sudha troede!

Cicero, 1999 [i.e. 2000] - 255 sider

Andreas Kommode - 17. november 2000