Hjemfalden af Søren Ulrik Thomsen

Oprettet: 23.08.2016 - 12:39

Bog: "Hjemfalden" af Søren Ulrik Thomsen

Alvorlige digte om tiden, liv og død, håb og fortvivlelse, som forløses til mættede stemningsbilleder med stærke pointer
Originaludgave: 1991

Søren Ulrik Thomsen
1993
Valby : Vindrose

I 1991 udkom Søren Ulrik Thomsens fjerde digtsamling ”Hjemfalden”; en bog, der indeholder 49 digte. 1991 var også året, hvor forfatteren vandt Weekendavisens Litteraturpris og 25.000 kroner for ”Hjemfalden”, så det er en digtsamling, der har gjort et solidt indtryk på mange læsere.

”Hjemfalden” er en digtsamling, der handler om tiden, religion (det skinner tydeligt igennem, at forfatteren er troende), erindringer og identitet. Eller rettere handler bogen også om, hvordan de erfaringer vi alle gør os som mennesker påvirker os og er med til at forme os som mennesker. I digtene ligger også en underforstået længsel efter det, der var engang, et savn efter den tid vi har brugt og en melankoli når man tænker over, at man bliver ældre, at der ikke er helt så mange dage tilbage at bruge af, som der har været.

Ingen af digtene har titler, hvilket nu ikke generede denne anmelder synderligt. Jeg synes der var et glimrende flow i digtene og at forfatteren sætter fokus på væsentlige temaer, som de fleste af os tænker over fra tid til anden.

Selvom ”Hjemfalden” er en ganske udmærket digtsamling kommer bogen dog ikke i nærheden af den standard, som forfatteren lagde for dagen i ”En hårnål klemt inde bag panelet”, der udkom tidligere i 2016. ”En hårnål klemt inde bag panelet” er en langt bedre og mere reflekterende bog, og det er måske det jeg savner i ”Hjemfalden”: at teksterne havde været mere reflekterende og tankevækkende end tilfældet er.

”Hjemfalden” indeholder ikke mange overraskelser, det er på sin vis en bog med forventelige digte, men det er samtidigt også et ganske udmærket værk, der sagtens kan tåle at blive læst og genlæst. I det store hele synes jeg ikke, at digtene hæver sig op over gennemsnittet selvom enkelte af digtene gjorde meget stort indtryk på mig, og jeg lander derfor på en middelmådig vurdering for ”Hjemfalden”.