Historikeren af Elizabeth Kostova

Oprettet: 09.01.2006 - 13:05

Bog: "Historikeren" af Elizabeth Kostova

En ung pige finder i sit faders bibliotek en bog med en tegning af en drage, som i munden bærer et banner med teksten Drakulya -  Så er jagten i gang efter Vlad Spidderen og hans efterkommere, for

Elizabeth Kostova
Birgitte Brix
2005
Aschehoug

Spændende "Da Vinci-agtig" roman om historikeren, som finder en mærkelig bog på sit bord. Den fører ham ud på en jagt gennem det meste af Østeuropa efter Draculas grav. En ikke helt ufarlig opgave.

En ung pige finder nogle mærkelige breve i sin fars bibliotek. Brevene starter med ordene: Til min kære, ulykkelige efterfølger, og dette fund bliver starten på en fantastisk beretning.

Det viser sig nemlig, at faderen i sine unge dage søgte efter Draculas grav. En søgen, der bragte ham gennem det meste af Østeuropa og Tyrkiet, og som mere end én gang bragte ham i livsfare og som også førte personlige tragedier med sig.

Nu fortæller faderen historien til sin datter, suppleret med breve, dokumenter og andre kilder, og bogen "Historikeren" er datterens nedskrivning af alt dette.

Her er tale om en spændende fortælling lidt i stil med "Da Vinci mysteriet". Elizabeth Kostova har godt styr på sin historie og fører læseren med rundt i en labyrintisk søgen efter sandheden. For er Dracula i virkeligheden død? Og hvor er hans grav så?

Med sine 649 sider bliver den dog lidt for lang efter min smag. Ikke så meget hen imod slutningen, men mere i starten, hvor faderens beretning hele tiden afbrydes. Efterhånden bliver afsnittene dog længere, og man lever sig mere og mere ind i, hvad der dog nu kan ske!

Som bibliotekar får man det ekstra krydderi, at én af bogens personer betegnes som "den onde bibliotekar". Det er ikke en betegnelse, vi hører ret tit i spændingsbøger…

Selvom man ikke er specielt interesseret i vampyrhistorier, kan man roligt kaste sig over "Historikeren". Kostova skriver spændende og medlevende, og udover en rigtig god historie får man også en interessant rundvisning i Europas historie.

Elizabeth Kostova er uddannet på Yale, og "Historikeren" er hendes debutroman.

Oversat af Birgitte Brix. Aschehoug, 2005. 649 sider. Kr 299,-