Historien om et bebudet mord af Gabriel García Márquez

Oprettet: 01.06.2005 - 08:05

Bog: "Historien om et bebudet mord" af Gabriel García Márquez

Da Angela på sin bryllupsnat viser sig ikke at være jomfru, må hendes brødre nølende ud for at hævne sig på den formodede synder af hensyn til familiens ære og landsbyens konventioner

Benedicte Wern
2001
Samleren

Græsk tragedie udsat for magisk realisme – en mesterlig skæbnefortælling fra Latinamerika.

På bryllupsnatten efter et storslået bryllup returnerer brudgommen sin brud til hendes familie, da hun viser sig ikke at være jomfru. For at opretholde søsterens og familiens ære begiver hendes brødre sig ud for at dræbe Santiago Nasar, den mand der angiveligt er skyld i hendes vanære. De finder ham og dolker ham foran hans egen hoveddør, hvorefter de overgiver sig til præsten med ordvekslingen:
- Vi dræbte ham med fuldt overlæg – sagde Pedro Vicario - men vi er uskyldige.
- Måske over for Gud, sagde Pater Amador.
- Over for Gud og mennesker – sagde Pablo Vicario. Det var en æressag.

Fortælleren er jævnaldrende med historiens hovedpersoner og kender dem fra sin barndom. Han deltog selv i brylluppet, og mange år senere forsøger at han at få hold på, hvad der egentlig skete den skæbnesvangre mandag. Historien skrider fremad med en græsk tragedies ubønhørlighed, fortid og nutid væves ind i hinanden, det ene øjeblik er vi midt i begivenhedernes centrum, og det næste sidder fortælleren tilbagelænet og analyserer dem. Det bliver hurtigt klart, at brødrene ikke ønskede at begå forbrydelsen, men ingen hindrede dem, og at alle ønskede at advare Nasar, men ingen gjorde det. Det er en historie, hvor alle hovedpersonerne er ofre.

Vi befinder os i Macondo, og selv om det er en stramt opbygget historie, oplever man García Márquez’ sproglige rigdom. Læs blot denne sætning:
”… pistolen gik af da den ramte gulvet, kuglen splintrede skabet i soveværelset, trængte gennem væggen til dagligstuen, banede sig vej gennem nabohusets spisestue med en larm som fra en krigsskueplads og forvandlede en helgen i naturlig størrelse på højalteret i kirken på pladsens fjerneste ende til gipsstøv”.

Denne lille roman fra 1982, samme år som forfatteren modtog Nobel-prisen i litteratur, blev ved årtusindskiftet udnævnt til århundredets roman i den spansksprogede verden. Og ikke uden grund. Af volumen er den lille, men alligevel er det en af Gabriel García Márquez’ største bøger, den indeholder alle ingredienserne fra hans forfatterskab, og den kan læses igen og igen med lige stort udbytte.

Læg dig op i hængekøjen og overgiv dig til Macondos tropiske varme!

Også med titel: Historien om et forudsigeligt mord