Historien om Danmark. Bd. 2 af Morten Fink-Jensen, Jes Fabricius Møller og Niels Wium Olesen

Oprettet: 09.10.2017 - 09:38

Bog: "Historien om Danmark. Bd. 2" af Niels Wium Olesen

Historien om Danmark fortæller hele danmarkshistorien i to bind på hver ca. 400 sider – skrevet til hele Danmark.

Niels Wium Olesen
Gads Forlag

Niveauet og kvaliteten er fuldt på højde med første bind. Alle danskere burde eje dette mesterværk.

DRs store satsning med Tv-serien ’Historien om Danmark’ er fortsat med fem nye afsnit her i efteråret, og samtidig udkommer denne anden del i bogform. ’Historien om Danmark’ er med sine to bind et fantastisk godt bud på en moderne og læseværdig Danmarkshistorie. Udover kvaliteten i det skrevne indhold, hvor man faktisk får forbavsende megen viden og indsigt, gør det jo ikke noget, at hele bogværket er en lækkerbisken at bladre i, og de mange flotte fotos og illustrationer gør naturligvis indtrykket endnu mere appetitvækkende.

Bogen følger i store træk Tv-seriens afsnit, og det betyder for dette bind vedkommende at den historiske periode, der bliver dækket, går fra reformationen i 1536 og op til vor tid, hvilket i bogens tilfælde vil er omkring år 1990. Under overskrifterne Reformation og Renæssance, Enevælde og Oplysningstid, Guldalder og krisetid, Folket og magten, Det svære demokrati, Velfærd og kold krig og en 4 sideres epilog, som samler trådene helt op til i dag, får man rig mulighed for at dykke dybere ned i tv-seriens emner.

Tv-serien, som både af anmeldere og publikum er blevet rost til skyerne, har genopvækket interessen for historien og for vores fortid, og i kølvandet på dette er det en fornøjelse at opleve et så fornemt og inspirerende bogværk. Med de to bind i ’Historien om Danmark’ er man godt dækket ind, hvis man vil vide mere, og alle danskere burde faktisk eje dette mesterværk eller i hvert fald kunne finde det på bibliotekerne.