Himlen er et sted på jorden af Åke Edwardson

Oprettet: 21.10.2002 - 08:00

Bog: "Himlen er et sted på jorden" af Åke Edwardson

Kriminalroman. Kriminalkommissær Erik Winter og hans folk undersøger mystiske overfald på unge mænd samtidig med der indløber rapporter om kortvarige bortførelser af børnehavebørn

Åke Edwardson
2002
Fremad

4-årige Kalle fortæller sin mor, at han har været ude at køre med en fremmed mand. Alle alarmklokker ringer selvfølgelig hos moderen, der kontakter politiet. Men der er jo ikke sket noget. Et andet sted i byen undersøger politiet endnu et voldsomt overfald på unge studerende. Uden forudgående varsel er de blevet slået næsten ihjel med et brutalt og voldsomt slag i baghovedet.

Kriminalkommisær Erik Winter er tilbage på arbejde efter et halvt års børnepasningsorlov, og der er nok at tage fat på. Storbyen Göteborg består af 129 forskellige nationaliteter, og de sociale og etniske spændinger ulmer altid lige under overfladen.

Åke Edwardson slår med sin 5. bog fra Göteborg sit navn fast som en af Nordens bedste krimiforfattere. Han er journalist, og det kan mærkes både på hans sprog og hans valg af stof. Han lægger sig smukt i kølvandet af den store svenske tradition med samtidskritiske krimier, som Sjöwall og Wahlöö startede. Handlingen er sørgelig aktuel. Det ene spor af efterforskningen handler om mulig pædofili, det andet om mishandling og også misbrug af børn. Som læser ved vi hele tiden, hvor det bærer hen og kan kun ivrigt følge politifolkenes anstrengelser. Når de at få brikkerne til at falde på plads, før det er for sent?

Åke Edwardson har med Erik Winter skabt en sympatisk og troværdig moderne efterforsker – ambitiøs i sit job og en hengiven familiefar. Omkring ham tegner forfatteren et spændende billede af Sverige i dag. Den sorte, kvindelige betjent, der har mange fordomme at kæmpe imod, kollegaen, der brutalt blev enkemand, en anden halvgammel betjent, der gerne vil have et par snapse og har problemer med sønnen, og den helt nyuddannde , der - yderst pinligt - har arvede penge på kistebunden. Et rigtig godt team, som vi glæder os til at følge fremover.

Oversat af Søren Vinterberg. Fremad, 2002. 372 sider. Pris 348,-.