Her åbner Honk & Holler af Billie Letts

Oprettet: 01.07.1999 - 08:00

Bog: "Her åbner Honk & Holler" af Billie Letts

Vietnamveteranen Caney styrer i Oklahoma en luvslidt restaurant "Her åbner Honk og Holler", skadet på legeme og sjæl, men han er omgivet af skæve eksistenser og robuste overlevere, der forlanger ha

Billie Letts
1999
Viva

Denne roman, som er forfatterens anden på dansk, foregår i et hul af en by i Oklahoma, USA. Omdrejningspunktet er kaffebaren Honk & Holler. Ejeren Caney, en vietnamveteran i kørestol, driver kaffebaren med den modne servitrice Molly O's hjælp.

En dag kommer den unge indianerkvinde Vena til Honk & Holler med en såret hund i armene, og ikke længe efter dukker også den vietnamesiske flygtning Bui Khanh op. Begge slår sig ned i nærheden, gør sig nyttige i baren og får sammen med Caney og Molly O et menneskeligt varmt fællesskab omkring kaffebaren.

I tilbageblik fortælles der brudstykker af personernes tidligere liv. Fælles for dem er, at de alle har oplevet alvorlige svigt, tab eller nederlag, som har præget dem. Men der er af den grund ikke en trist stemning over bogen, tværtimod! Det er kærlig skildring af nogle lidt skæve eksistenser, som læseren ikke kan undgå at komme til at holde af. Man hygger sig i selskab med denne let læste bog, mens man følger udviklingen i deres indbyrdes forhold og i deres liv udenfor kaffebaren.

Viva, 1999. 356 sider.

BogWeb - 1. juli 1999