Hemmelighederne på Nanreath Hall af Alix Rickloff

Oprettet: 07.09.2017 - 10:24

Bog: "Hemmelighederne på Nanreath Hall " af Alix Rickloff

Da sygeplejersken Anna Trenowyth vender tilbage til England midt under 2.

Alix Rickloff
Dorthe Klyvø
HarperCollins Nordic

Underholdende romantisk historie om kærlighed, identitet og hemmeligheder, der bindes sammen om begivenheder under verdenskrigene.

I 1940 får Anna Trenowyth tilbudt at arbejde på militærhospitalet Nanreath Hall, og efter lidt betænkningstid siger hun ja. Annas mor døde, da Anna var seks år, og det eneste hun ved om moderen er, at hun voksede op i en adelsfamilie på Nanreath Hall.  Anna griber chancen for at lære mere om sin familie og få besked om, hvorfor der er så mange hemmeligheder om hendes mor. Og også sandheden om, hvem hendes far var.

Romanen skifter mellem to tidsepoker, Lady Katherine vokser op på Nanreath Hall, og hendes liv er egentlig lagt på skinner med et ægteskab med en passende mand og børn, som fører slægten videre. Men Katherine drømmer om at blive kunstner, og i 1913 møder hun en kunstner og hans assistent, Simon Halliday. Katherine og Simon bliver forelskede i hinanden, og selv om det får store konsekvenser for hende, forlader hun forældrene og slår sig ned i London sammen med Simon.

Anna Trenowyth vokser op hos kærlige plejeforældre efter sin mors død. Hun har forsøgt at få oplysninger om sin mor og far, men det har været umuligt, og netop som hun er på vej hjem til plejeforældrene, bliver de dræbt i et luftangreb i London. Anna arbejder som Røde Kors sygeplejerske under 2. Verdenskrig, og efter nogle meget traumatiske oplevelser i Frankrig får hun tilbudt et job som sygeplejerske på Nanreath Hall.  Måske kan hun nu få sandheden at vide om sine forældre?  Hun må gøre op med sig selv, om hun er parat til at høre den. Det gør det heller ikke nemmere, at familien på Nanreath mistænker Anna for bare at dukke op for at gøre krav på en arv. Så det er synd at sige, at hun bliver mødt med åbne arme.

Historien fungerer rigtig godt med de to forskellige tidsepoker. Alix Rickloff formår at gøre begge tidsbilleder meget autentiske, dialogerne fungerer, og hun får fortalt fint om forskellene på at vokse op i starten af århundredet, hvor adelen stadig havde sine privilegier, og tiden under 2. Verdenskrig, hvor de tidligere normer og dyder forandres, og hvor død og ødelæggelse bliver noget, der sker dagligt.

Bogens sidste tre sider indeholder en lang række meget brugbare diskussionsspørgsmål til læsegrupper.

Alix Rickloff bor i USA, og hun udgiver også bøger under navnet Alexa Egon. ’Hemmelighederne på Nanreath Hall’ er hendes debut på dansk. Hun skriver for øjeblikket på en efterfølger, og den ser jeg frem til.