Helbrederen

Oprettet: 17.03.2009 - 16:01

Bog: "Helbrederen" af Noah Gordon

I 1000-tallet oplæres forældreløse Rob i badskærerkunsten, men begrænsningerne får ham til at søge mod Persien, hvor han - forklædt som jøde - bliver læge, inden han vender tilbage til England

Noah Gordon
Vibeke Weitemeyer
1994
Samleren

Læs bogen - en dejlig stor historisk roman fra 1200-tallet

Helbrederen handler om hvordan en forældreløs dreng, Rob, bliver lærling hos en bladskærer. Han lærer faget at kende. For at fange opmærksomheden i de landsbyer, som de kommer til, benytter bladskæreren sig af tryllekunster samt jonglering. Man får et kendskab til datidens kogekunst, desuden hvilke krydderurter, der har helbredende virkninger.

Ind imellem må Rob opgive en af "kunderne", da han ikke aner, hvordan han kan hjælpe manden. En læge fortæller at det problem kan han hjælpe med. Rob bliver interesseret i at uddanne sig videre og bliver anbefalet et universitet i Persien, da de kurser, der er i England, ikke er fyldestgørende. Rob sparer penge op og begiver sig ud på den store rejse til Østen. Der er en del om jøder tro og ceremonier, da Rob gerne vil betragtes som en jøde, når han kommer til Persien pga muslimernes indstilling til kristne.

Undervejs på rejsen lærer han hebræisk og farsi, så han kan begå sig. Han bliver optaget på universitetet og vender tilbage til England som uddannet læge.

Shamanen, der er nr. 2 i serien, handler om en læge af Cobb familien i Amerika i 1800-tallet.

En kvindes valg (3) er fra 1900 tallet, hvor Roberta åbner en lægepraksis på landet.