Havmanden af Niels Brunse

Oprettet: 07.11.2005 - 13:05

Bog: "Havmanden" af Niels Brunse

En mand fra 2005 dumper pludselig ned i England i 1647, hvor han med alle midler må forsøge at overleve i et samfund der er helt anderledes, og hvor borgerkrigen raser. Han hutler sig igennem, har mange forskellige jobs, og finder også kærligheden undervejs.

Niels Brunse
2005
Per Kofod

En fascinerende roman om en tidsrejse tilbage i tiden; titelpersonen, som er dansker, forliser med sin båd i 2005 og skyller nøgen i land i England i 1647. Her er der borgerkrig, og han må opbygge en ny identitet.

Bogen er et meget interessant tankeeksperiment. Havmanden, som er 35 år, single med en kæreste og kulturmedarbejder ved radioen, gennemgår en slags fødsel og skal starte helt forfra i en historisk spændende periode i England.

Hvordan kan han udnytte sine erfaringer fra nutiden og sin store historiske viden? Hvordan ser en nutidig person på de etiske, moralske, religiøse og politiske problemstillinger i den tid, han havner i?
Hvilke eksistentielle vilkår kan man leve under?

Vi følger ham i ca. 10 år, hvor han lever et meget spændende og afvekslende liv. Han ender dog i et fængsel, hvor han fortæller sin historie mellem forhørene. I det nye liv, som til tider er særdeles hårdt, bevæger han sig både i samfundets top og bund, og han møder kendte historiske personer, bl.a. Oliver Cromwell, i hvis hær han er lejesoldat, og forfatteren John Milton, hos hvem han kommer til at citere et værk, som endnu ikke er skrevet.

Miljøerne er ualmindeligt godt beskrevet; der er tidskolorit og mange refleksioner over historien og morsomme anakronismer. Han møder sit livs kærlighed, som beskrives meget fint. Han møder også en kollega, en anden tidsrejsende, en russisk kommunist. Denne blev sendt ud i 1979 og forsøger aktivt, men uden større held, at ændre historiens gang.

Der er et meget fint plot og en forunderlig humor i denne sammenstilling af parallelle verdener.

Det er en god læseoplevelse og intelligent underholdning.

Per Kofod, 2005. 340, sider. Kr 299,-