Havelågebogen af Jens Blendstrup og Lars Gundersen

Oprettet: 02.06.2017 - 08:28

Bog: "Havelågebogen" af Jens Blendstrup

Forfatter Jens Blendstrup og fotograf Lars Gundersen har rejst land og rige tyndt og taget billeder af havelåger og digtet om, hvem der mon bor bag dem.Mød den ganske almindelige familie, dam

Jens Blendstrup
Lars Gundersen
Rosinante

Hvem mon bor bag lågen? En lille morsom bog om 119 forskellige mennesker og deres liv bag havelågen. Meget Blendstrupsk.

Det er jo næsten en menneskeret at smugkigge nysgerrigt på andre menneskers postkasse eller ind af deres gardinløse vinduer i stueetagen i skumringstiden. Det har forfatteren Jens Blendstrup og fotografen Lars Gundersen taget drønalvorligt og rejst land og rige rundt og taget billeder af forskellige menneskers havelåger og derefter digtet historier om de folk, der bor inde bag dem. Resultatet af den rejse er en lille bog, der består af 119 forskellige historier med et fotografi.

Bogen er i sig selv ikke specielt udtryksfuld, men det gør ikke noget. For sproget og indholdet er farveligt og fjollet nok til at kunne bære en form, der er helt almindelig. Sproget er nemlig udpræget Blendstrupsk, og figurerne vil prikke til læsere af Blendstrup og vække en genkendelighed i forhold til tidligere udgivelser. Både som noget der ’bare’ ligner, men også som noget helt konkret. Eksempelvis møder vi en Jørgen Usse, som vi også gør i Blendstrups seneste roman Slagterkoner og Bagerenker.

Vi kommer hele vejen rundt med de 119 historier. Noget er så sort og skævt, som en mand, der er uddannet som stilhedens pølse, men som ikke kan finde arbejde. Eller manden, der ville være Jan, men i virkeligheden bare er Kim. Andre er rørende og på trods af de små formater, er der en stor fortælling bagved: Her boede alt det, vi var/Mennesker/Elskende, mørke og lyse, talende, tavse/Her var vi i vores bedste år, og da de dårlige kom, var vi her også/

Trænger man til små historier om mennesker, så er Havelåge-bogen et skægt og sjovt lille bud, hvor der er plads til både grin, pust, ophold og suk. Den sidste historie rammer det så fint ind:

Her boede livet/Fandens til fest.

En særlig tak til Rosinante for lån af billedet på Litteratursidens Facebookside. Du kan følge forlaget på Instagram.