Havana, min elskede af Daína Chaviano

Oprettet: 14.06.2011 - 14:41

Bog: "Havana, min elskede" af Daína Chaviano

Der fortælles en fantastisk og eventyrlig historie med myter, drama og et stort personregister om Cubas tre befolkningsgrupper, den kinesiske, den spanske og den afrikanske - Vi følger samtidi

Daína Chaviano
Sigrid Kjerulf
Sohn

Historie og fantasi. Ånder og magi. Tag med ud på en farverig og magisk rejse igennem Cubas opståen og historie.

’Havana – min elskede’ er noget så sjældent som en cubansk roman, der er solgt til udgivelse på intet mindre end 25 sprog. Dette er ikke ligefrem normen for cubansk litteratur, men når man har læst bogen, så kan man godt forstå, hvorfor netop denne roman har sprængt rammerne.

Romanen handler om den unge, ensomme kvinde Cecilia. Hun er af cubansk afstamning, men lever i Florida hvor hun arbejder som journalist. Da hun mangler en historie til avisen, sætter hun sig for at optrevle rygterne om et mystisk spøgelseshus, der efter sigende skulle dukke op og forsvinde igen.

I jagten på en spændende historie møder hun den gamle kvinde Amalia, som hver aften sidder på en bar og fortæller Cecilia historier. Igennem disse historier, som handler om en kinesisk, en afrikansk og en spansk familie, der alle flytter til Cuba, fortælles nu også historien om selve Havanas opståen. Samtidig fortælles også en historie om familiebånd og sammenhold, noget den ensomme Cecilia selv mangler i sit liv.

På den mest betagende og velskrevne måde, knyttes trådene mellem de tre familier, spøgelseshuset og Cecilia selv, så man til sidst sidder tilbage med en litterær kabale, der i dén grad går op i en højere enhed.

Den cubanske forfatterinde Daina Chaviano må bestemt have været inspireret af forfattere som Isabel Allende og Gabriel Garcia Marques, da hun skrev ’Havana – min elskede’. Bogen emmer af magisk realisme, ånder, nisser og farverig fantasi, samtidig med at et helt lands historie genfortælles.

Daina Chaviano har gjort sig meget bemærket inden for cubansk litteratur, hun er produktiv og velanset. Som yngre skrev hun en del fantasy litteratur, men hun er sidenhen gået over til at skrive romaner med både historiske og nutidige temaer – ofte tilsat fantastiske elementer.

Smuk historie, smukt skrevet. For at blive i det magiske element, så vil jeg spå denne roman en strålende fremtid, med masser af begejstrede læsere!