Hans sidste rolle af Ole Bornemann

Ole Bornemann
2003
Samleren

Lån bogen på

Hvem myrdede skuespilleren Billy Sloan? Brian Cole fra Los Angeles politi får nok at gøre med at opklare sagen og samtidig indlede et kærlighedsforhold til den billedskønne Connie.

En aften i september 2001 bliver den kendte skuespiller Billy Sloan skudt i haven foran sit hus i Bel Air, Hollywood. Løjtnant Brian Cole fra Los Angeles politi får til opgave at lede opklaringsarbejdet. Meget tidligt ligger beviserne klar: mordet er begået af eks-svigerdatteren, Sophie Feuer, som i længere tid har presset penge af sin svigerfar.

Dagen efter mordet kommer filmproducenten Heissmann for at bede om beskyttelse, da han – ikke uden grund, viser det sig - mener at være den næste "på dødslisten". Denne liste omfatter yderligere to navne, og Brian Cole kontaktes ustandseligt af både CIA, FBI og mafiaen, der alle vil vide, hvem disse personer er p.g.a nogle store pengeoverførsler til udlandet. På et tidspunkt bliver Brian Coles voksne datter bortført og truet med at få ansigtet ødelagt af saltsyre, og selv bliver han anklaget for mordet på en FBI-mand og indsat på dødsgangen.

Handlingen i bogen strækker sig over ca. to år og er meget filmisk med mange krydsklip. Der sker flere mord i bogen, bl.a. bliver en besværlig person skaffet af vejen ved at blive støbt ind i en bropille. Spændingen stiger mod slutningen og den overraskende afsløring til sidst. I bogen er der også en smuk kærlighedsaffære mellem Brian Cole og Billy Sloans datter, Connie.

Bogen er inddelt i 19 kapitler og slutter med en epilog, som på en ironisk måde binder sløjfe på historien. Romanen er meget let at læse og henvender sig ikke kun til krimielskere, men kan læses af alle.

Ole Bornemann debuterede i 2000 med thrilleren "Det sidste vidne", og i 2001 kom "Den døde taler".

Samleren, 2003. 307 sider. Kr. 248,-