Gyngende grund af Hanne Marie Svendsen

Oprettet: 13.12.2010 - 13:42

Bog: "Gyngende grund" af Hanne Marie Svendsen

Udvalgte noveller, som alle undtagen titelnovellen stammer fra "Samtale med Gud og med Fandens oldemor" (1982), "Kirstines ting og andre historier om genfærd" (1992) og "Skysamleren" (2005) -

Hanne Marie Svendsen

Novellesamling, der viser spændvidden i Hanne Marie Svendsens forfatterskab. En novellesamling præget af kras hverdagsrealisme blandet med drøm og refleksion

’Gyngende grund’ er en samling på seksten noveller fra samlingerne: ’Samtaler med Gud og med Fandens oldemor’ (1982), ’Kirstines ting og andre historier om genfærd’ (1992), ’Skysamleren’ (2005) samt titelnovellen fra 2007/2010

Jeg har altid været meget fascineret af Hanne Marie Svendsens forfatterskab, specielt romanerne fra 1980’erne. Det var derfor med lidt spænding, jeg begyndte at genlæse disse efterhånden ret gamle noveller - for at erkende, hvor utrolig tidløse de er. Novellerne er præget af den magiske realisme, der kendetegner hele Hanne Marie Svendsens forfatterskab og kredser om eksistentielle problemer og livet store spørgsmål i en verden mellem drøm og virkelighed. Novellerne spænder fra kras hverdagsrealisme til det helt drømmeagtige og surrealistiske.  En stor del af novellerne handler om at blive gammel og om at være gammel.

Hvis jeg skal fremhæve et par af novellerne må det blive:
Flytning (1982), der handler om en ældre dame, der må lade sig pensionere, fordi hun ikke passer til forkontoret. Damen indleder en slags venskab med en ung tabertype, som hun møder tilfældigt.  Den gamle dames rummelighed, tolerance og handlekraft sættes op mod hendes venindes og samfundets fordomme overfor det anderledes og det, der ikke passer ind i rammerne. Denne novelle kunne fint ”oversættes” til virkeligheden anno 2010.

Kurstedet(2005), der handler om manden, der af sin velmenende søn er blevet anbragt på et såkaldt kursted. Det er en knugende sciencefictionagtig fortælling om afmagt. Manden ved ikke’ hvor han er eller hvor længe, han skal blive der. Han er omgivet af personale, der taler mekanisk, og han kan ikke komme ud. Heldigvis er der også elementer af humor og et vist håb i den gamle mands venskab med en medindlagt kvinde, som han i smug drikker øl sammen med.

Det er altid lidt svært med noveller i forhold til romaner, om man skal læse én ad gangen – eller læse samlingen i et stræk? Jeg læste denne novellesamling i et stræk, men jeg vil vende tilbage til nogle af novellerne. Det fortjener de. Samtidig med ’Gyngende grund’ udkommer Marina Allemanos bog ’Havfruen’ om Hanne Marie Svendsens forfatterskab på Gyldendal. Heri kan man bl.a. læse om novellen Kirstines ting (1992).