Guds barmhjertighed af Kerstin Ekman

Oprettet: 15.05.2002 - 08:00

Bog: "Guds barmhjertighed" af Kerstin Ekman

I 1916 kommer Hillevi Klarin som jordemoder til Svartvattnet i Jämtland, et øde og overtroisk samfund.

Kerstin Ekman
Anne Marie Bjerg
2001

"Guds barmhjertighed" kunne med god ret også hedde "Gud er ubarmhjertig", for det er alt andet end barmhjertighed, der møder den unge, nyuddannede jordemoder Hellevi, da hun i foråret 1916 kommer til den nordsvenske landsby Röbäck ved Svartvattnet.

Hun forlader sin pæne familie med dens honette ambitioner for at påtage sig en opgave i en fattig lappisk egn. Medvirkende til beslutningen er også en hemmelig forlovelse med en ung præst, der skal tiltræde et embede samme sted.
På vej til Svartvattnet forærer hendes kusk, jægeren og købmanden Trond hende et nyflået ulveskind. Hun væmmes ved det. Hun har set ulven blive flået og dens fem fostre blive taget ud, og vil i første omgang ikke modtage skindet. Hun får det senere, og skindet står som et symbol på Hellevis og Trolds forhold.

Afgørende for Hellevis liv bliver det skæbnesvangre møde med fattigdom, afstumpethed og forråelse, da hun på eget initiativ forløser en ganske ung pige, hvis bror har gjort hende gravid. Familien ønsker ingen hjælp, selvom pigen har hårdt brug for det, og da barnet er født bliver Hellevi vidne til at barnet druknes.

Hellevis forlovelse går i stykker. Den unge præst holder stejlt på at holde forlovelsen hemmelig, fordi det passer sig sådan, men Hellevi længes efter åbenhed og erotisk nærvær. Det giver Trond hende. Det får følger, og snart er hun hustru, mor og travlt beskæftiget i Tronds købmandsforretning.
Kærlighedsforholdet til Trond og hendes reaktion på voldsomme, ubarmhjertige og vilkårlige hændelser, der får hende til at tvivle på sig selv og på Guds barmhjertighed, står som det helt centrale.

Andre stemmer blander sig med Hellevis i romanen - en slags outsidere. Den ene er Risten, Hellevis plejedatter, som er uægte barn af en lappisk tjenestepige. Hun er forankret i den gamle lappiske kultur, men lærer sig det moderne livs betingelser og sprog. Romanens tredje stemme er Elis, den arme dreng, der gjorde sin søster gravid. Han flygter fra familiens rå vold, men tuberkulose og sin sociale arv undslipper han ikke så let.

"Guds barmhjertighed" er en roman om livet i begyndelsen af 1900-tallet i et fattigt, tyndt befolket hjørne af Sverige. Igennem præcise miljøtegninger og indsigtsfulde psykologiske portrætter afsløres sociale og kulturelle uligheder. Det er en levende og gribende fortælling, som heldigvis vil fortsætte i de næste bind af trilogien Ulveskindet.

Oprindeligt anmeldt i BogWeb i februar 2001

Gyldendal, 2000. 441 sider.

BogWeb - 15. maj 2002