Grænsen af Knut Faldbakken

Oprettet: 21.04.2008 - 12:06

Bog: "Grænsen" af Knut Faldbakken

Hamar ligger tæt ved grænsen til Sverige, og grænsekriminaliteten florerer, så overbetjent Jonfinn Valmann får nok at gøre med narkosmuglere, kvindehandel og kyniske bagmænd

Knut Faldbakken
Lisbeth Møller-Madsen
Vindrose

På de snedækkede veje langs grænsen mellem Sverige og Norge foregår der meget mystisk

Med Knut Faldbakken har Norge igen bidraget til krimigenren med et brag!
Grænsen udkom på norsk i 2005 og er efterfulgt af to titler med politimanden Jonfinn Vallmann. Denne første indeholder alt hvad man kan forvente af gennemførte personportrætter, en spændende fremadskridende handling og en opklaring der ikke er sandsynlig før til sidst.

Snedkeren Vatne er en enlig mand som søger trøst hos østeuropæiske piger som han finder i campinghytter tæt ved den svenske grænse. Han kan godt se at det er forhutlede piger som bliver udsat for psykisk og fysisk vold, men han magter ikke at forholde sig til det. For hvad er det lige der foregår med hans egen datter? Valmans dilemma og snuhed er væsentlig for opklaringen af mordet på den pige som bliver fundet slået ihjel på en mørk snedækket vej.

Pigen er en russisk prostitueret som er flygtet fra sine "beskyttere". Hun er blot en brik i et større spil med lyssky forretninger, både med prostituerede og især med smugling og handel med stoffer. Og her kommer snedker Vatne for tæt på ugerningerne.

Politimanden Jonfinn Vallmann famler i blinde og de mange løse ender synes svære at få til at hænge sammen. Og så er han utryg ved sin veninde, politikvinden Anitas deltagelse i et grænseoverskridende samarbejde.
Lidt personlige skismaer skal der til!

Flot, flot krimidebut!
Nu venter vi krimikvalitetshungrende spændt på 2. del der på norsk har titlen "Nattefrost"

Oversat fra norsk af Lisbeth Møller-Madsen efter 'Grensen'. Vindrose, 2007. 298 sider.