González & Datter Transport Co. : en road novel med litterære friheder af María Amparo Escandón

Oprettet: 12.10.2009 - 11:28

Bog: "González & Datter Transport Co. : en road novel med litterære friheder" af María Amparo Escandón

Pigen Frihed er endt i et mexicansk kvindefængsel. Her fortæller hun malende sine syv cellekammerater om opvæksten på uendelige landeveje med sin. enlige far - langturschaufføren.

Rigmor Kappel Schmid
2006
Århus : Husets Forlag

María Amparo Escandón lader et mexicansk kvindefængsel være den farverige ramme for fortællingen om en kvindelig trucker.

Anbefaling: ’González & Datter Transport Co.’ har undertitlen ”En road novel med litterære friheder”. Handlingen berettes nemlig af en fantasifuld fortæller, der tager sig friheder i forhold til virkeligheden. Fortælleren, der ironisk nok kaldes Frihed, sidder i et mexicansk kvindefængsel for en forbrydelse, hun ikke vil fortælle om. Men én gang om ugen læser hun højt for fængslets indsatte af bibliotekets bøger. Det er dog ikke historien om de tre musketerer, hun læser op, men sin egen livshistorie eller noget, der minder om.

Frihed vokser op i en truck på de amerikanske veje. Hendes far er universitetslærer, flygtet fra et mexicansk militær-regime og derfor sygeligt paranoid. Hendes mor var trucker, men døde af en vildfaren kugle, mens hun sad og ammede Frihed. Derfor lever Frihed alene med sin far i en lastbil. Da hun bliver teenager bliver faderen besidderisk og overbeskyttende, og det ender i tragedie, da Frihed forelsker sig i en ung murer, hun møder ved et truck-stop. Hvordan Frihed havner i fængsel skal ikke afsløres her, men tilværelsen i dette lille lukkede samfund har sin helt egen historie og står i kontrast til livet på vejene. I fængslet finder Frihed ironisk nok det hus og de venner, som hun altid har drømt om.

Bogens skift imellem nutiden i fængslet, fortiden på vejene, Friheds små prosadigte om skyer og nogle indskudte radiosamtaler mellem truckere virker heldigvis ikke så forvirrende, som man først frygter. Sydamerikanske forfattere har som her ofte travlt med at gøre opmærksom på, at alting er opdigtet, hvilket kan være irriterende. Nogle gange vil man jo bare gerne have en historie, uden at fortælleren konstant siger ”Det er noget, jeg finder på”. Så galt er det heldigvis slet ikke i denne bog. Historien er let at følge og gribes af. og som det ofte er tilfældet med sydamerikansk litteratur, er historien underholdende, overraskende og fyldt med farverige små eventyr og detaljer