Godheden selv af Bent Vinn Nielsen

Oprettet: 15.05.2001 - 08:00

Bog: "Godheden selv" af Bent Vinn Nielsen

Ålborg sidst i 1960'erne. Bønne er den evigt godtroende nar, den fødte taber, altid udnyttet af andre også i kærlighedslivet.

Bent Vinn Nielsen
2000

Alle os der havde kendt ham dengang for tredive år siden, nogle af os endnu længere tid tilbage, hørte om det fra venner og bekendte.

Nogle havde set det i en avis og sikkert først bare lagt den til side. Dette er begyndelsen på romanen "Godheden selv".

Handlingen i romanen er henlagt til tressernes Ålborg og tegner et socialrealistisk billede af tiden. Det er en kollektiv fortæller, som det også fremgår af ovenstående citat fra romanens indledning. Ham er hovedpersonen Thomas Rune Bohnemann, også kaldet Bønne p.g.a. efternavnet, Spjæt fordi han ikke ser sådan helt almindelig ud. En medfødt rygskade har givet ham en mærkelig gangart.

Men det skal vise sig, at Bønne ikke klarer sig helt dårligt. Han bliver udlært som møbelpolstrer. Han holder sig for sig selv på værkstedet, men er alligevel den, der scorer de flotteste piger, men han bliver også udnyttet. Bogens anden hovedperson Nina, der har formået at arbejde sig ud af et forhærdet miljø, får også et seksuelt forhold til Bønne. Nina har to børn fra ægteskabet med en tandlæge. Da Nina forlader sine børn, er det Bønne, der træder til, og børnene elsker ham.

Igennem Nina kommer Bønne i kontakt med et kunstnermiljø. Her møder han en sær gammel forretningsmand og mæcen, August Dall, der spiller en stor rolle i forhold til Nina og de andre forhåbningsfulde medlemmer af kunstnerkliken. Bønne opdager, at menneskene er meget anderledes end menneskene i det miljø, han hidtil har befundet sig i. Bønne har følt sig isoleret og set skævt til, nu får han mere selvtillid, fordi han indser, at det er acceptabelt at være sig selv . Der er rigtigt gode personskildringer af flere af romanens øvrige personer, bl.a. proletardrengen Nick, der arbejder seriøst på at blive forfatter.

Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg sætter stor pris på Bent Vinn Nielsens forfatterskab. Realismen i forfatterskabet, sprogets kortfattede form og miljøskildringerne, det er så præcist. Respekten for mennesket, som Vinn Nielsen fremstiller det i sine romaner, kan ikke undgå at give anledning til eftertanke. Meget kan læseren lære af "Godheden selv".

Gyldendal, 2000. 180 sider

BogWeb - 15. maj 2001