God i sengen af Jennifer Weiner

Oprettet: 01.12.2001 - 09:00

Bog: "God i sengen" af Jennifer Weiner

Cannie har det godt med sit liv - arbejdet, lejligheden, sit afsluttede forhold til Bruce og sin overvægt. Indtil Bruce gør grin med hende i sit tidsskrift! Dét sætter gang i en udvikling ...

Jennifer Weiner
2001
Lademann

Jeg kan lige så godt sige det med det samme: "Kvinder - læs denne bog" - man både griner og græder med bogens hovedperson, Cannie, for bogen er både rørende, varm og dejlig sjov. Flere steder må man faktisk grine højt.

anbefalet af bibliotekar Anne Hvilsted Andersen, Gentofte bibliotekerne

Lån bogen på Bibliotek.dk

Cannie er temmelig overvægtig, og har altid været det - og hun har de dertil hørende mindreværds- komplekser.
Disse mindreværdskomplekser bliver ikke mindre, da Cannie en dag læser en klumme i et dameblad, skrevet af hendes ex-kæreste, Bruce.
Klummen hedder "God i sengen" og handler om Bruces genvordigheder med at være forelsket i en tyk kvinde, han kalder C.
Ingen er i tvivl om, at det er Cannie han skriver om.
I klummen skriver Bruce også, at han nu er forelsket i en tynd kvinde, og det får straks Cannie til at forelske sig i ham igen - selvom det egentlig var hende, der afsluttede deres forhold.
Bruce er ikke interesseret i at starte et forhold til Cannie igen, men efter hans fars begravelse lykkes det Cannie at forføre ham, og resultatet bliver, at Cannie bliver gravid - uden at det får Bruce til at interessere sig for hende eller det kommende barn.
Cannie VIL nu være tynd og starter på et slankehold hos Dr. K.
På grund af den meget uventede graviditet, må hun dog stoppe, men forbindelsen til Dr. K. bliver vedligeholdt.

Læseren ser med det samme Dr. K.'s forelskelse i Cannie, men hun er langt hen ad vejen helt forblændet af Bruce.
Altså, det klassiske tema om at jage den forkerte mand, når den rigtige venter lige om hjørnet.

Undervejs bliver Cannie veninde med en kendt og meget rig filmstjerne, og denne hjælper hende med at komme over Bruce og med at få Cannies filmmanuskript antaget.
Dette er det eneste sted, hvor bogen "kammer lidt over" og bliver lidt urealistisk. For hvor mange mennesker sker det for i virkeligheden?

Cannie udvikler sig heldigvis bogen igennem. Og hun ender med at acceptere sig selv og (ikke mindst) sin vægt.
Bruce kommer hun også over, og hun får øjnene op for den rigtige mand.
Dette er en bog, man ikke sådan uden videre lægger fra sig.
En rigtigt kvindebog i stil med Bridget Jones - bare en tand bedre.

Jennifer Weiner: God i sengen ; oversat af Mette Egerod. Lademann, 2001. 475 sider

Links

Vil du læse andre bøger af samme type?
Noget der ligner Bridget Jones

Romannet - 1. december 2001