Go-Go! Readymade 2-3 af Lars Bukdahl

Oprettet: 06.11.2006 - 13:06

Bog: "Go-go! Readymade 2-3" af Lars Bukdahl

Digte - der er en fortsættelse af og sammenhængende med debuten fra 1987. Med samme titler på og i dialog med digtene fra 1987 og stadig med satiriske, rablende ordspil og vrøvlerim uden patos.

Lars Bukdahl
2006
Valby : Borgen

"Go go - af sted, af sted". Hurtig og halsbrækkende. Lars Bukdahl har gendigtet sin ungdoms debut og sat tempoet op.

Lars Bukdahl er til daglig anmelder på Weekendavisen, hvor han skriver stærkt underholdende, og til tider provokerende, anmeldelser.

"Go-go Readymade 2-3" er en gendigtning af digtsamlingen "Readymade - stævnemøder og moderne digte" fra 1987, hvor Lars Bukdahl kun var 19 år gammel. Jeg har desværre kun sparsomt stiftet bekendtskab med denne digtsamling, som i øvrigt kan ses på følgende link: www.borgendirekte.dk/readymade.pdf

Det går stærkt i "Go-go" og i et af digtene er det direkte nævnt, at der burde udskrives bøder til folk, der læser digte for langsomt. Digtene er meget forskellige og minder en god del om elskov: Det strækker sig fra de sanselige og passionerede, til den anden ende af skalaen: Det hurtige og uforløste.

Men dem, jeg synes lykkes bedst, er de korte, ofte ultra korte. De er på en måde mere underfundige og sætter lidt flere tanker i gang, end de lange, fabulerende og ofte "langt ude" digte. Her et eksempel:

AMERIKA
drømmen om et liv
med tydelige fartstriber,
det er mine ansigter,
stjernerne skal skære

Andre steder, hvor digtene er rigtig gode, er når Bukdahl prøver sprogets grænser af, med ord som: Arsenikretorik og demagogikheraldik og kritikaritmetik. Hvor man læser ordene højt for sig selv inde i hovedet, for at høre dem.

Jeg er dog ikke så glad for de indforståede digte, der føler man sig lidt som en bonderøv, og ens værste forestillinger om digtsamlinger bliver bekræftet: At de er skrevet af en digter, til en digter, eller et andet belæst æggehoved.

"Go-Go" er en god digtsamling med kæmpe raketter og et par fusere, heldigvis flere knald end fusere. Man er godt underholdt, og fornemmer kvaliteten midt i eksplosionerne.

Borgen, 2006. 56 sider