Gloria af Jacob Berner Moe

Oprettet: 17.05.2010 - 09:00

Bog: "Gloria" af Jacob Berner Moe

Aksel er jurist og lever i et harmonisk parforhold med den nyuddannede læge Anne Mette og deres lille søn - Aksel bliver tiltrukket af familiens 17-årige aflastningsdatter Gloria og indleder et skj

Jacob Berner Moe

Moralen sættes på en hård prøve da juristen Aksel forelsker sig i sin 17-årige plejedatter.

Temaet i denne roman er som hentet ud af filmen ’American Beauty’: Mand i panikalderen satser hele familieidyllen for at mærke suset igen ved at indlade sig med en smuk ung (for ung!) kvinde. I ’Gloria’ sættes tingene ydermere på spidsen, idet den unge kvinde er Aksels egen plejedatter, og romanen berører dermed et tabubelagt emne af incestlignende dimensioner.

Med en baggrund som jurist burde det ikke være svært for Aksel at regne ud, når man er ved at bevæge sig ud på et sidespor, juridisk set, men også moralsk. Sammen med sin kone har han været plejefamilie i fem år for Gloria, som kommer fra belastede kår. Da Glorias mor dør, tager Aksel Gloria med i sommerhus for at få hende lidt væk fra den triste situation, men snart indser Aksel, at hans plejedatter har udviklet sig til en attraktiv 17-årig kvinde.

Gloria leger med mændene og er, som sin mor, ved at bevæge sig ind i branchen som prostitueret. Hun afprøver grænser og især mændene tæt på hende for at teste, om hun kan stole på dem. I sommerhuset går det selvfølgelig galt, og Aksel begynder at lege lidt for meget med ilden ved ikke at sætte tydelige grænser overfor Gloria. Snart efter udvikler hele situationen sig til en tikkende bombe, for Gloria er intrigant og ikke nødvendigvis til at stole på: Vil Gloria afsløre ham? Vil hendes stedfar? Eller regner Aksels kone det selv ud?

For læseren kan det virke ufatteligt, hvorfor Aksel vil sætte sin nærmest perfekte tilværelse med sød kone, nem lille søn, godt arbejde, forestående bryllup og rige svigerforældre over styr. Måske er det hele bare blevet for nemt og for pænt her midt i livet, hvor man forsøger at finde mening i det hele. Gloria derimod kommer fra det diametralt modsatte samfundslag og repræsenterer drifterne og det forbudte.

Sproget i ’Gloria’ er dejligt direkte og nede på jorden. Miljø og personskildringer er godt fornemmet af forfatteren og skaber en realistisk ramme om historien, men forvent ikke at problematikken behandles i dybden. Dette tilsammen gør romanen til en god og let tilgængelig læseoplevelse om et interessant moralsk dilemma.