Gloria af Jacob Berner Moe

Oprettet: 28.06.2010 - 13:11

Bog: "Gloria" af Jacob Berner Moe

Aksel er jurist og lever i et harmonisk parforhold med den nyuddannede læge Anne Mette og deres lille søn - Aksel bliver tiltrukket af familiens 17-årige aflastningsdatter Gloria og indleder et skj

Jacob Berner Moe

Når man ved, hvad der er rigtigt og forkert - gør man så altid det rigtige?

Aksel er jurist og et pænt menneske. Han har levet sammen lægen Anne Mette i mange år, og sammen har de sønnen Villads. De lever et godt liv og elsker hinanden. Faktisk har de så meget overskud, at de er aflastningsfamilie for pigen Gloria, hvis mor har levet et hårdt liv med stoffer og prostitution.

Nu er Gloria 17 år, og Aksel og Anne Mette er ikke længere tilknyttet hende i systemet. Men da moderen dør, kommer de alligevel til begravelsen, og beslutter at invitere hende med da Aksel og Villads tager i sommerhus et par uger. Aksel skal sætte det i stand til sit og Anne Mettes bryllup, som langt om længe er blevet planlagt, men Anne Mette kan ikke få fri fra sit arbejde.

Dagene starter meget godt, men så begynder Aksel at fornemme nogle anderledes signaler fra Gloria, og selvom de i sin tid blev advaret om, at en pige med Glorias baggrund godt kunne finde på at lægge an på mænd for at afprøve deres grænser, så ender Aksel alligevel med at gøre noget, han absolut ikke burde have gjort. Og værre end det - han forelsker sig …

Jacob Berner Moe udgav i 2008 den sprudlende debutroman Vandel, om Lea Brix og hendes liv i den lille midtjyske by. Nu begiver han sig ud i nogle lidt andre græsgange, men selvom ”Gloria” ikke er en ligeså humoristisk historie som ”Vandel”, så kan jeg nu godt lide den alligevel.

Her tager Moe nemlig fat på tabu-emnet mænd med yngre kvinder, som de har et familiært forhold til, og han nævner selv det ultimative forhold af den slags, nemlig Woody Allen som giftede sig med sin adoptivdatter, da hun var 22 og han var 56.

Jeg spurgte mig selv, hvorfor i alverden Aksel dog rodede sig ud i den redelighed, for hans verden virker perfekt. En sød kone han netop har friet til, en dejlig dreng som han elsker over alt på jorden, og et godt job der oven i købet er med til at holde hans moralske sans i live. Men måske er det hele bare blevet for pænt og nemt? Måske er det mere pligt end lyst? Og måske har Aksel bare noget med 17-årige, for Anne Mette var også 17, da hun og Aksel blev kærester.

Jacob Berner Moe skriver letforståeligt og med historien godt forankret i en genkendelig virkelighed. Selvom jeg langt fra forstår Aksel, så blev jeg alligevel grebet af ham og var nysgerrig efter at se, hvor langt han kunne forsvare sig selv. Slutningen er lidt trist, men nok meget realistisk, og som kvinde var det interessant at få et lille indblik i mandepsyken, når panik-alderen banker på døren.

Hvis du er til Nick Hornby, Keld Conradsen og Tony Parsons, så vil du garanteret også synes om Jacob Berner Moe. Og har du ikke læst nogen af de tre nævnte, så giv alligevel ”Gloria” en chance.