Glemt latter af Marcia Willett

Oprettet: 10.08.2004 - 08:36

Bog: "Glemt latter" af Marcia Willett

Louise har et fristed hos Brigid og hendes familie i Dartmoor - Men lige denne sommer trænger minderne sig på, samtidig med at nutiden giver store problemer -  Med kærlighed og tolerance

Marcia Willett
2004
Cicero

Louise har svært ved at komme over tabet af sin 3-årige datter og bruddet med sin tidligere mand. Et ferieophold på Foxhole hos Brigid og Humphrey hjælper hende.

I nærheden af Exeter i det sydlige England driver Brigid og hendes mand, Humphrey, et lille feriecenter i en gammel gård, Foxhole, nær Dartmoor Hede. Humphrey er p.t. forsyningsofficer på Bahamaøerne, men Brigid er vant til selv at klare den daglige drift. Denne sommer optager 'Frummie', Brigids 70-årige mor, én af ferieboligerne, fordi hun ikke har råd til at bo andre steder. Brigids yngre halvsøster, Jemima, har en lejlighed i nærheden, men de to søstre kender ikke meget til hinanden, fordi Brigids mor forlod hjemmet, mens Brigid endnu var barn.

I toget på vej til ferie i Brigids feriecenter erkender Louise, at hendes samlever nok er hende utro. Louise har i 3 år holdt ferie i Foxhole, og meget hurtigt opstår der venskab mellem hende og Frummie, som bliver en stor støtte for Louise.

Da Humphrey er hjemme på orlov, fortæller han, at nu kommer også hans far, Alexander, for at bo en tid hos dem. Brigid er frustreret over, at skulle have en fremmed så tæt inde på livet i længere tid, men Alexander bliver en charmerende og positiv overraskelse for alle.

Romanen er en dejlig varm kærligheds- og familieroman med mange hovedpersoner og flere sideløbende kærlighedshistorier. Ca. halvvejs inde i romanen dukker Alexander op, og via hans tolerante og livskloge indstilling får personerne løst op for deres angst, problemer og fortrængninger. Alexander kommer derved til at stå som en slags forløser af den glemte latter, og til sidst drager han selv videre til en helt anden og overraskende tilværelse.

Jeg har tidligere læst forfatterens andre romaner og vil gerne anbefale både forfatteren og denne underholdende ”dameroman”.

Marcia Willetts bøger er letlæste og minder bl.a. om Rosamunde Pilchers. Af forfatteren er tidligere kommet "Huset på heden" (2002) , "Skumringstimen" (2003) og Chadwick-trilogien: "Fremtids håb" (2002), "Trygge rammer" (2002) og "Nye mål" (2003).

Oversat af Neel Rocco. Cicero, 2004. 351 sider. Kr 299,-