Glas og aske af Ann Syréhn Tomašević

Oprettet: 25.04.2011 - 09:49

Bog: "Glas og aske" af Ann Syréhn Tomašević

Et portræt af Lili, hendes ægteskaber og liv, hvor privatliv og det 20. århundredes historie smelter sammen

Dorthe Nors

To kvindeskæbner, vidt forskellige, men begge med en historie at fortælle.

Denne roman rummer så meget, at det kan være svært at beskrive med så få ord, som jeg her har til rådighed.

Journalisten Amanda har sat sig for at skrive en bog om den bemærkelsesværdige kvinde, Lili, der tilsyneladende levede et liv i fattigdom, men dog ejede en meget værdifuld ring med tilknytning til den russiske revolution samt havde et ægte billede af Modigliano hængende i sin stue. Hvem var hun egentlig? Og hvordan var hun kommet i besiddelse af disse uvurderlige skatte?

Lili levede i en tid stærkt påvirket af to verdenskrige, og også børskrakket i 1929 ramte hende og hendes nærmeste hårdt og ændrede hendes liv for altid. Hendes barndom var ganske lykkelig og en stærk kontrast til hendes første af tre ægteskaber, der aldrig blev nogen videre succes, og som endte med datterens tragiske død.

Lilis liv var efterfølgende påvirket af dyb skyldfølelse, som hun aldrig rigtig overvandt, selv om hun også nåede at opleve den store kærlighed. Også nutidens Amanda lever med en skyldfølelse, der er ved at fortære hende, og som hensynsløst styrer hendes liv. De to kvinder lever godt nok i hver sin tid med hver sine udfordringer og tragedier, men har muligvis mere til fælles, end man umiddelbart skulle tro.

Sjældent har jeg læst en bog, der har sat så mange tanker i gang som denne. Ann Syréhn Tomasevic får slutningen til at gå op i en højere enhed og binder på smuk vis fortid og nutid sammen i en fortælling, der bliver uforglemmelig. Debutroman fra Ann Syréhn Tomasevic. Forhåbentlig kommer vi til at høre meget mere til hende.